Full version: ny-ympade äpplen
Ciczi
Hej

Känner att jag har en stor kunskapslucka när det gäller fruktträd så jag behöver lite hjälp här.

JAg var på ymp-kurs i våras och fick med mig tre stycken hem som jag ympat själv. Det är matäpplet Flädie som är ympat på M26 och M106.

Alla tre börjar skjuta gröna fina skott och de har stått i kruka utomhus sedan första april.

När ska jag öppna upp gummibandet och ympvaxet så att den sekundära tillväxten inte stryps? Och vad ska jag göra med dem i höst och vinter?

Jag hade tänkt att behålla M26:an här i Skåne och ge den ena 106:an till en släkting i Västervik, Småland (zon2 på gränsen till zon 3). Klarar sig en m106 med flädie på där eller?

mvh Ciczi
Åsa, mälardalen zon 2
Om de har läkt ihop kan du ta en vass kniv och skära försiktigt upp längs ena sidan, sedan låter du det bara vara när trädet växer trillar det bbort såsmåningom, man kan skada växten om man försöker slita bort tejp och ympvax, bättre r om det får trilla bort själv allteftersom stammen sväller.

Och jag antar att det är MM106 du menar för det är den enda 106:an jag hört talas om, MM106 är den enda grundstammen som har blodlusresistens, mycket bra i skåne där det finns blodlus (den ohyran finns inte i övriga sverige). Själv har jag 2st MM106 äppelträd i Stockholmstrakten zon 2, har haft dem i 10år och de har aldrig fått den minsta köldskada så i zon 2-3 borde det inte vara något problem.
Ciczi
Ja MM106 är det säkert... Jag har nog skrivit fel på lappen bara.

Vad gör jag med dem i vinter? Ska de stå kvar i krukorna eller...?

Åsa, har du något bra boktips när det gäller ympning och grundläggande tekniker. Jag har redan beskärningsboken. Finns det någon annan bra?

mvh Ciczi
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har möjlighet att plantera i marken mår de nog bäst där, annars blir det ju att se till så de har rejäl kruka + man kan ju jordslå dem till vintern (skydda plantorna mot alla som kan tänkas gnaga på dem, även uppifrån man vill ju inte att någon toppar trädet på för låg höjd)

Känner tyvärr inte till någon bok som enbart tar upp sånt som ympning, jag har en tjock tegelsten hemma, en amerikansk bok om plantskoleproduktion och där finns ju en del om olika grundstammar etc. men allt går ju inte att använda i vårat klimat. Kommer tyvärr inte ihåg just nu vad den heter och jag är hemma hos mina föräldrar just nu men jag ska försöka komma ihåg att kolla det nu i veckan.

Anars har man ju även Planteskuledrift också som även den handlar om plantskoleproduktion, och odlingsförhållandena är ju inte så annorlunda i norge jämfört med i sverige (det finns en svensk förkortad översättning av denna bok som kan funka ifall man inte vill läsa norska boken heter Odling av plantskoleväxter)
Ciczi
Jo jag har möjlighet att plantera ner dem på tillfällig plats. Om jag vårdar dem här hos mig under detta året och vintern borde jag kunna ge bort de jag ska till nästa vår/sommar?

//Ciczi
KURT
Anton Nilssons bok "Ympning av fruktträd" är bra, men den kan det nog vara svårt att få tag i (liksom övriga böcker av Anton Nilsson).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon