Full version: Vem är det?
amaira
Kär vän på besök i min trädgård.

Men vem är det?

Stor och långbent.

Ska jag vara ärlig vet jag inte ens om det är en parasitstekel (min första gissning) eller en harkrank (andra gissningen när tvivel uppstod)

Väldigt vacker i alla fall.
Myosotis
Tanyptera atrata?

Kolla här.
Huggorm
En harkrank alltså, men har den något namn på svenska? Jag hittar ingenting när jag googlar, och det var ju en väldigt tjusig insekt som man borde lära sig
amaira
Ååhhh TACK Myosotis!!

Kollade på atportalen, endast två rapporter där från 2004. Ska rapportera den då.
Något svenskt namn har den nog inte.
Jan Lindgren
Hej!
Jag är djupt imponerad av alla fantastiska bilder som Amaira visar. Jag klarar sällan av att ta en vettig bild på en stillastående växt.
MVH
Jan Lindgren
KURT
Med vingarna utslagna, så ser man ju i alla fall att det är en tvåvinge (Diptera).
amaira
Ska kolla upp först att det är den. Vet ju inte hur många "likadana" det finns, som inte är den. Sånt kan vara dilemman.

Känner mig lite dum nu, såklart det är en harkrank - diptera, tvåvinge ... blush.gif . Till och med en halter syns på ett av fotona... (dvs en ombildad vinge som blivit som en klubba istället, och används som balansorgan för tvåvingarna, steklar har fyra vingar).

Jag brukar inte använda mig av vingantalet för att se om det är en fluga eller stekel, för jag tycker steklarna håller ihop sina vingar så de ser ur som två, i alla fall. Och så "glömde jag bort det", när det var uppenbart.

Tack Jan!
amaira

Ännu vackrare i närbild. smile.gif
Myosotis
CITAT (amaira @ 13-06-2009, 19:18) *
Till och med en halter syns på ett av fotona... (dvs en ombildad vinge som blivit som en klubba istället, och används som balansorgan för tvåvingarna, steklar har fyra vingar).

aha, intressant. Jag undrade vad det var för klubbor. Jag tycker du är duktig som kom på tanken att det inte var en stekel.
amaira
CITAT (Myosotis @ 14-06-2009, 09:40) *
Jag tycker du är duktig som kom på tanken att det inte var en stekel.

Ååh, tack, igen. Känner mig genast lite duktigare igen wink.gif med återupprättad image.

Myosotis
Konstig slump: Bara för att jag hade tittat på en massa stekelarter häromdagen och kommit fram till att din harkrank inte var någon stekel, hittade jag den här för en stund sen med samma färgteckning nästan, kanske lite kul för jämförelse. Vilken art kan det vara? Det går inte att bestämma från bilder väl?

Meriona
Myrlejon?
Gossen Ruda
Myosotis´ bild är på en parasitstekel. Räkna bara antennlederna, mer än 17 så är det en parasitstekel.

Är lite fundersam på Amairas bild. jag hen bild på en Tanyptera atrata men det krypet är helsvart.
amaira
CITAT (Myosotis @ 15-06-2009, 10:41) *
hittade jag den här för en stund sen med samma färgteckning nästan

Titta, du har hittat orginalet! biggrin.gif

Eller ett av orginalen, min harkarnk är "bara" en kopia av denna (och/eller liknande steklar).

Det heter mimikry. En försvarslös mygga (som harkranken är) vinner mycket på att se ut som en respektingivande stekel. Fiender passar sig, och så får den leva lite längre.

Vad gäller min harkrank, så har jag fått svar. Ingemar Struwe säger såhär:

CITAT
Javisst! Det är en Tanyptera atrata, en hona med sin imponerande bakdel.
Hanen ser mycket annorlunda ut, kortare och med en kraftig, uppsvängd genitalapparat baktill.

Honan kan variera oerhört i färgteckning från detta du fotat till nästan helt röd
bakkropp, bara med en mittlinjeteckning i svart.

Hanen å sin sida kan vara allt från helsvart till helt gul, därmellan med olika svarta mönster på gul botten. Arten är mycket vanlig och lever på träd: under bark på alla möjliga lövträd.

Så där kom också svaret till Gossen Ruda. Färgvariant.

Jag antar att min harkrankt desstuom är nykläckt. Naturen är just nu full av nykläckta insekter, allt från fjärilar till skalbaggar, via bärfisar och flugor och diverse annat. Gemensamt för dem alla, är att de är så oerhört vackra, innan de blivit slitna av livets vedermödor.
amaira
Här är en annan nykläckt vacker charmör (humlebagge).

Jag tar en vacker fluga också, nu när jag ändå kommit igång. (vet inte art än)

Visst har hon det sötaste nylle man kan se! wub.gif
Dessutom har hon samma hårstrån på överläppen som jag har a0a.gif (överdriver lite)
Myosotis
giggle.gif

Jättevackra bilder!

CITAT
...Hanen ser mycket annorlunda ut, kortare och med en kraftig, uppsvängd genitalapparat baktill...

Dessutom har den han-antenner ser jag i min bok. Hannen på den bilden är orange med lite svart teckning.

Hade inte en tanke på att det kunde vara mimikry fast det borde man ju ha misstänkt. Frågan är ju då om det finns någon fördel med att vara svart eller gul istället eller om anpassningen inte är riktigt klar än? Varför finns det flera stekelarter i samma färg då, är det pga släktskap eller härmar de varandra?
Gossen Ruda
Det där med mimikry??? Jag är inte så helsåld på det snacket. Ok, det finns bland fjärilar att helt ogiftiga härmar giftiga men steklar? Finns inga giftiga steklar men såna som kan stickas, som getingar. Dom är oftast AIK-supportrar, randiga i gult och svart. En del hejar på Häcken. Så sägs det att andra insekter härmar dom för att undvika att bli jagade. Fast ormvråk, grävling och räv struntar totalt i randningen, spindlar likaså. Dessutom finns det mängder med steklar som bara har lite gult eller är helt svarta eller svarta och röda. Oftast är dom i majoritet så skulle det vara nån fördel med gula ränder? Jag är tveksam.
amaira
Mmm, det är lätt att "förmänskliga" och dra snabba slutsatser. Så kanske har du rätt.

Men själv aktar jag mig lite mer för för stora getingar, än för de blomflugor som jag först efter en närmare titt, ser att de är just flugor och inte en geting.

Mimikry kanske inte funkar på vråk och grävling, men det funkar på mig. g.gif Och säkerligen på en hel del småfåglar också. Är det inte just bland småfåglarna som man finner de "största" insektsätarna?

Myosotis
Det funkar på mina höns också, så varför inte på andra fåglar?
Sen borde man egentligen titta på dem i uv-ljus för att kunna uttala sig. Ni har väl hört om spindeln Misumena vatia som man tidigare sa var camouflagefärgad? De vita sitter ofta på vita blommor, de gula på gula. Sen kom någon på tanken att titta på dem i uv-ljus, och då syns de jättetydligt mot bakgrunden. Både deras bytesdjur och fåglar som kan tänkas äta dem ser uv-ljus. Märkligt.
amaira
CITAT (Myosotis @ 17-06-2009, 09:29) *
Ni har väl hört om spindeln Misumena vatia som man tidigare sa var camouflagefärgad? De vita sitter ofta på vita blommor, de gula på gula. Sen kom någon på tanken att titta på dem i uv-ljus, och då syns de jättetydligt mot bakgrunden.

Nej, det hade jag inte hört. Intressant. Och märkligt. Undrar varför, och vad det handlar om då, "skyddsfärgen" alltså, som inte är skyddsfärg, i alla fall inte mot predatorer.

Här är den fluga som lurar mig mest (vad jag vet om rolleyes.gif ). Chrysotoxum cautum. Tar den oftast för en geting, den första sekunden.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon