Jultorpet
Mina physalisplantor har fått konstiga hål i bladen, det ser ut som någon skjutit genom dom från undersidan.
Det började på den Estländska sorten 'Ploomi Moos' och nu har det börjat på den vanliga Physalis pruinosa också.
De står i ett stort (270 kvm) ouppvärmt växthus. Kan det bero på de kyliga nätter som varit ett tag? Det var bara ca 1-2 plusgrader några nätter. I det stora växthuset har jag ett mindre utrymme där jag har en värmefläkt som jag haft igång de kallaste nätterna, men även där står några physalisplantor som har samma symptom.
Har en massa olika växter i samma växthus men ingen annan har dessa symptom.
Kan det vara någon sorts svampsjukdom? .... eller någon annan sjukdom? Kommer det att sprida sig till andra växter???
Är det någon som sett det förut och vet om det är lönt att spara plantorna?
Tråkigt är det i alla fall, jag som hade så fina physalisplantor i år!

Det börjar som enstaka "skotthål".

IMG_6922.jpg
Sen blir det fler.

IMG_6927.jpg
Så här ser de värsta bladen ut på plantan det började på. Där rullade bladen upp kanterna lite också innan hålen började komma.

IMG_6931.jpg

IMG_6932.jpg
I närbild på undersidan ser det nästan ut som socker, uppsvällt och poröst.

IMG_6936.jpg
Åsa, mälardalen zon 2
Helt normalt när det är lite för blött och kyligt för Physalis. Det heter ödem och uppkommer av att cellerna sprängs när de blir för överfulla av vatten och ingenting avdunstar via klyvöppningarna. Växterna blir normala sedan då det blir sommar (de trasiga bladen byts ut mot nya såsmåningom). Det är ingen sjukdom och ingen skadegörare och smittar ej.

Bild från ett tidigare år då våren också var lite kylig + jag planterade nog ut lite för tidigt också
Jultorpet
Tackar så jättemycket för det svaret!!
Hade ju funderingar på om det kunde vara den anledningen och hoppades verkligen det!
Nu har det ju varit lite varmare på nätterna men hålen blev ändå fler så därför började jag tvivla. Det är ju ändå inte riktigt varmt och skönt så det räcker för physalisen tydligen. Hoppas värmen kommer tillbaka snart så de blir fina igen.
/Kristina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon