Full version: En keiki
pejori
Fick en blomstängel på en brud för något år sedan.
Den bestämde sig för att stanna på halva vägen och det ena "ögat" blev lite förvuxet.
Sedan hände inte mera men idag när jag kontrollerade rötter och blad, såg jag ett yttepytte litet blad som stack upp ur "ögat".
Min första keiki är född och jag är mycket stolt....
ängsvädd
Grattis biggrin.gif Det skulle jag också vilja ha smile.gif
pejori
CITAT (MimmiH @ 13-06-2009, 20:35) *
Grattis biggrin.gif Det skulle jag också vilja ha smile.gif

Tack tack. Jag hade nästan givit upp hoppet... yes.gif
bogg
Haha, jag hade ju gett upp hoppet totalt efter bara någon månad, inte gått och väntat flera år på att det skulle bli en blomma biggrin.gif
Biggan_
Grattis till den nyfödda, Pejan! blomma.gif
Nu får du ha mycket tålamod så att du inte separerar mor och barn för tidigt! Alla barn behöver sin mamma tills de klarar att stå på egna ben, eller rötter! yes.gif
pejori
CITAT (Biggan_ @ 14-06-2009, 23:40) *
Grattis till den nyfödda, Pejan! blomma.gif
Nu får du ha mycket tålamod så att du inte separerar mor och barn för tidigt! Alla barn behöver sin mamma tills de klarar att stå på egna ben, eller rötter! yes.gif

Tålamod är en dygd när man har med orkideer att göra. giggle.gif
Dom gör ingenting om dom inte vill. rotfl.gif
Biggan_
CITAT (pejori @ 15-06-2009, 00:18) *
Tålamod är en dygd när man har med orkideer att göra. giggle.gif
Dom gör ingenting om dom inte vill. rotfl.gif

Precis! Senfärdiga varelser! yes.gif
Men dom har en absolut fantastisk egenskap, dom är senfärdiga med blomningen också. En brudorkidé kan ju blomma hur länge som helst och varje blomma håller jättelänge. tummenupp.gif
Sofiia
Grattis till keikin! Jag har också fått smått för första gången, hela 3 stycken. Min har dock virus, misstänker jag så jag är rädd för att den gör keikin för att överleva och satsar allt på keikina och själva moderplantan dör sad.gif , får vänta och se vad som händer.
pejori
Puttar upp tråden och meddelar att "bäbben" har en blomstängel... bravo.gif
Hittade den vid genomgången idag. yahoo.gif
Crazy4Flowers
Bildas keikin har brudorkiden haft det för varmt.
Sussie F-Flower
CITAT (pejori @ 09-11-2009, 10:47) *
Puttar upp tråden och meddelar att "bäbben" har en blomstängel... bravo.gif
Hittade den vid genomgången idag. yahoo.gif

Åh, Grattis, det var roligt! tummenupp.gif Vad snabbt det gick för keikin att bilda stängel...! ohmy.gif
Hur långa är bladen på keikin nu? Sitter den kvar på mamman?

Jag upptäckte också en keiki på en stängel hos mig för ett par tre veckor sedan. Det är första gången för mig med... yahoo.gif ..tidigare har jag bara fått "rot eller stam-keikisar".
pejori
CITAT (Sussie F-Flower @ 10-11-2009, 08:56) *
Åh, Grattis, det var roligt! tummenupp.gif Vad snabbt det gick för keikin att bilda stängel...! ohmy.gif
Hur långa är bladen på keikin nu? Sitter den kvar på mamman?

Jag upptäckte också en keiki på en stängel hos mig för ett par tre veckor sedan. Det är första gången för mig med... yahoo.gif ..tidigare har jag bara fått "rot eller stam-keikisar".

Det är fyra blad på ca. 6 cm och den är avskilld från mamman och har egen kruka.
Vitmossa i botten gör underverk för tillväxten... tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon