cia58
[attachment=36320:blomma2.jpg][attachment=36321:GetAttachment.jpg]

Hej!
Min dotter har en sån här växt i kruka och ingen av oss vet vad det är. Det har aldrig varit några blommor på den. Finns det nån som vet så blir vi glada.
Tack på förhand
Cia
Åsa, mälardalen zon 2
Mjölkbuske Synadenium grantii
cia58
Tack för svaret. Är det en grönväxt eller kan det bli blommor på den?
Mvh Cia
Åsa, mälardalen zon 2
Den kan få blommor ifall växtförhållandena är de rätta men det är inte så vanligt att man får blommor på den, oftast brukar de nog mest vara en grön bladväxt i vår inomhusmiljö. Det finns även en rödbladig variant.

http://images.google.se/images?hl=sv&q...sa=N&tab=wi
Red Top
För att få den riktigt fin bör dottern kapa ner den till c.a 10 cm över jord. Den avklippta stängeln kan hon sedan sätta ner i jorden bredvid moderplantan. Växten får då ett buskigare utseende och ett nytt skott skjuter upp vid snittet.

Säg åt henne att vara försiktig med den vita mjölksaften som rinner ut. Vissa människor kan få utslag av den.

Den ser ut att behöva mer ljus och vatten. Den gillar inte att torka ut, även om den överlever torrperioder. Den trivs varmt och ljust, inte direkt soljus, men gärna söderläge. Med rätt behandling blir bladen mörkare och inte så hängande.

Populärt kallas den "gummiplanta".
Erland
Denna art kan överleva långa perioder utan vatten och tappar då bladen. Min planta har blommat vid ett par tillfällen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Erland @ 13-06-2009, 16:53) *
Denna art kan överleva långa perioder utan vatten och tappar då bladen. Min planta har blommat vid ett par tillfällen.

torka gör faktiskt att den stimuleras till att blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon