Digger
Hur ska man göra? Majsplantorna växer som 17 samtidigt som dom nu blommar för fullt. Det är helt gult av pollen och det börjar växa till majskolvar tror jag på stammarna. Men de drar iväg på höjden också! Nu slår dom i taket och trots att jag flyttat dom till precis under taknocken är det bara fråga om timmar (?) innan dom slår i även där! Dessutom står dom ivägen om dom står i mitten precis under nocken. Hade i jord, koskit och hönsgödsel i en salig röra i hinkarna, gav tydligen effekt. Gör det något om dom viker sig vid taket? Har aldrig odlat majs förut, planterade dom i början av april inomhus.
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar inte odla majs i växthus, och eftersom du har dem i hinkar kanske du ska fundera på att flytta ut dem i ett skyddat läge, majs vindpollineras och i växthus finns det oftast inte så mycket blåst som kan föra runt pollenet. Ställ hinkarna så de står i grupp ej på rad, ställer man dem på rad brukar det bli dålig pollinering = kolvar med bara några majskorn här och var på.
Digger
Jag har tre majsstänger i varje hink, där står dom väldigt tätt. Bara man kommer åt dom flyger pollen i stora skurar så jag tror dom befrukts. Dessutom har jag skakat på dom lite extra. Här är bra 10 grader ute, är rädd att dom inte gillar detta. Hade ingen aning om att man inte ska ha dom i växthus, trodde dom var lite tropiska!
Åsa, mälardalen zon 2
Vi direktsådde majsfältet på jobbet för 2veckor sedan här i stockholmstrakten majoriteten av åren får vi en massa majs framåt hösten, så nej den är inte speciellt tropisk. (vi sår med traktor + såmaskin det är för mycket för att sätta ut plantor eller så för hand)
blomkronan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-06-2009, 14:12) *
Vi direktsådde majsfältet på jobbet för 2veckor sedan här i stockholmstrakten majoriteten av åren får vi en massa majs framåt hösten, så nej den är inte speciellt tropisk. (vi sår med traktor + såmaskin det är för mycket för att sätta ut plantor eller så för hand)

Sådde ni majsen för två veckor sedan?? du menar frön... smile.gif Då är det inte försent att sätta majs nu då? Jag tänkte köpa uppdragna majs som nu är runt 15 cm höga, men jag avstog för jag trodde att dom inte skulle hinna växa till sig...
Aqvakul
CITAT (blomkronan @ 14-06-2009, 00:40) *
Sådde ni majsen för två veckor sedan?? du menar frön... smile.gif Då är det inte försent att sätta majs nu då? Jag tänkte köpa uppdragna majs som nu är runt 15 cm höga, men jag avstog för jag trodde att dom inte skulle hinna växa till sig...

Det är absolut inte för sent att sätta ut majs hos dig just nu, utan snarast precis lagom.
blomkronan
CITAT (Aqvakul @ 14-06-2009, 07:55) *
Det är absolut inte för sent att sätta ut majs hos dig just nu, utan snarast precis lagom.

tummenupp.gif

ABCiV
Mina majs planterade jag ut för flera veckor sedan, det har varit nästan nollgradigt ett par nätter men det har inte påverkat dem. De är frostkänsliga, men mina var tydligt tillräckligt härdade för att klara det. Jag hade inget val nämligen, för de hade växt ur sina krukor (jag sådde för tidigt, visste inte att växthuset skulle bli klart så snabbt...) men som tur är har det gått bra! Jag hoppas på ca 150 st. kolvar till hösten... har ca 50 plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon