Full version: Crassula ovata
Penningtäd
Hej!
Kan någon normal krukväxt kännare svara mig angående ett problem hos min krukväxt Crassula ovata. Vad ska man göra om ens inomhus Penningsträd får skrynkliga blad och jorden i krukan är torr (dvs jag vattnar den mer sällan än varje väcka. Vid vattning hade jag börjat använda vatten där soja bönor hade funnits i flera timmar (ej kokats). Blev det för mkt "näring" för krukväxten? Blir det bra om jag fortsätter vattna krukväxten med vanlig kran vatten? Eller ska jag låta bli att vattna krukväxten ett tag även då krukans jord är som sagt torr (och det borde vattnas känns det som)? Vad ska jag göra, ska jag byta jorden? Tackar för råd angående här nämnda problemet med krukväxten.
Alexander-VG-zon3
fel vattnig och fel jord är det som är problemet med din växt.

Paradisträd - Crassula ovata - vill ha en lucker och luftig jord. enklast att få det är att köpa en kvalité plantjord,blomjord som man blandar upp med leca, grus, perlit m.m. har man tillgång till kompost är det bra också.

av din beskrivning låter det som att den har en jord som innehåller mycket fin torv. vilket dessa växter inte gillar.

sedan är det vattningen att har den ''torv jorden'' fått torka ut väldigt mycket så släpper den från krukan och blir som en förtorkad cement jord. när du sedan vattnar så rinner vattnet bara igenom utan att sugas in i jorden och därav lider växten av vattenbrist och får torra, krympta, skrynkliga blad.

det du kan göra nu är

1 - byt jord

2 - under tillväxten och i varmt och soligt väder så vattnar du så att den bara är torr 1-2dagar sedan så vattnar du igenom hela växten ( ev doppa den). paradisträd vill ha mycket fukt under tillväxten men svalt och snustorrt på vintern. har du den i rumstemp på vintern så får du vattna mer men inte för mycket.

3 - du kan också ge den näring under tillväxten ca 1-2gånger i månaden. efter omplantering så ger du inte näring på 4v men därefter så kan den få lite. näring ges under april-maj till sept-okt om du har den inne åretrunt.

gör du detta så kommer den få spänstiga och tjocka och mörkgröna blad och en bra tillväxt.

en annan orsak som kan ge fula blad är ohyra, ser du ohyra så ta in växten i duschen och spola av den med en hård och kall stråle du kan också köpa provado som dödar ohyra. men jag skulle tro främsta orsak är jorden och vattnet.
evaisa
jag tror också på jorden. Jag hade slarvat med min crassula så den hade fått betongjord. Det gick inte att få loss jorden från rotklumpen. Stenhårt var det. Så jag skar härs o tvärs med kniv för att få väck betongen.

Gör inte om min dumhet. Plantera om crassulan med en gång du köpt den så slipper du betongen.

Eva
Scout
Flaxss och Evaisa har helt rätt. Jag lyckades med samma sak. Jorden var som en torr cementklump närmast växten och oavsett om jag vattnade eller inte fick växten inget vatten. Ställ jordklumpen i blöt en stund i en hink och spola med vatten så kanske det lossnar lite annars är det bara att karva bort. Som tur är tål de rätt hård beskärning av rötterna så det är bara att karva på. Kan behöva lite stagning om de har för lite rötter annars välter de lätt efter plantering har jag märkt. Nya rötter kommer även om det känns som att man tagit bort nästan alla. Jag har vanlig krukväxtjord som jag blandat med extra mycket små lekakulor. De är tåliga så det ska nog gå bra. Lycka till
Penningtäd
Jag har tagit ut växten med jordklumpen ur dess kruka och haft den med jordklumpen i vatten i flera timmar. Först efter det var det lätt att få bort nästan all jord från växten även utan kniv med händer och lite hjälp av en skruvmejsel. När jag såg hur rötterna är blev jag förvånad. De är ganska få, tunna och det var ingen stor nätverk av rötter (i förhållande till hur stor trät är, ca 50 cm X 50 cm) Klumpen hade haft en del leca kulor, ca 30%, och de flesta var i jorden närmast rötterna.
Penningträdet är inte min utan jag passar det åt en kompis. Den verkade må bra i ca 2 år. Förra året hade jag vattnat det åt kompisen och då blev det inga förändringar (som jag märkte. Bladen såg saftiga ut). Den här året gjorde jag ungefär samma sak när det gäller vatten. Jag hade vattnat den varannan väcka. Men redan i början blev de flesta blad skrynkliga.
Jord som jag använde vid omplateringen var "substral - blomsterjord - pottemuld - vital aktiv - för krukväxter". Jag tog grus utifrån och blandande med denna. Då jag inte kunde hitta några nya leckak. satte jag tillbaks de som redan varit med i den hårda jordklumpen. Nu efter några dagar ser jag inga förändringar. Jag har vattnat den flera gånger/ genom fatet (dvs inte uppifrån genom jorden). Vad är det som är fel nu undrar jag.
Kanske kan musik hjälpa lite? Ingen har bott i lägenhet i några månader och det är alldeles tyst och utan frisk luft. Ska jag ta ut växten till balkongen och får den stå där permanent under sommaren (dvs även på nätter och i all väder under sommaren)? Tackar för alla goda råd!
ängsvädd
Utomhus lär den trivas mycket bra.

Men penningträd är ju en suckulent med blad som kan lagra vatten och därför klarar sig med sparsam vattning.

Kan det vara så att den får för mycket vatten? Precis som att man kan övervattna kaktusar?

Jag vattnar mitt penningträd uppifrån - precis som regnet.
Platinum
Skrumpnar bladen ihop och faller bladen av så är det oftare ett tecken på att man vattnat för mycket än att man vattnat för lite. Så låt plantan torka ut ordentligt innan du vattnar igen.

Sen vill dessa stå ljust, så om du har den längre in i ett rum eller kanske ett norrfönster så kan detta också vara en bidragande orsak.

Jag har varit med om bladfällning i ett annat sammanhang också och då var det ohyra, begynnande angrepp av bomullslöss sen var bladfällningen ett faktum.
Azur
Se upp med att de är mycket lätta att bränna ihjäl med sol om du ställer ut den på balkongen. Absolut ingen gassande södersol på den, men gärna lite morron eller kvällssol.
evaisa
Om crassulan är alldeles nyplanterad och du har karvat fram rötterna..... så är den just nu känslig och behöver återhämta sig. Det är inte säkert rötterna är i form för utomhusvistelse...ännu.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 24-06-2009, 08:47) *
Se upp med att de är mycket lätta att bränna ihjäl med sol om du ställer ut den på balkongen. Absolut ingen gassande södersol på den, men gärna lite morron eller kvällssol.

crassula ovata är dom mest soltåligaste växter jag har förutomlevande stenarna. och jag ställer alltid mina i direkt södersol på sommaren utan att dom mår dåligt och bör så ha. avhärdar inte ens mina.

men ställer man ut den mycket tidigt kan man ställa den i skuggan först så att den inte bränns eller om det är första gången . dom kan tas ut rätt så tidigt bara man tar in dom vid frost, redan vid +5c kan dom tas ut.

och dom trivs väldigt bra ute, med svala nätter och varma dagar är nyttigt för dom. blir det en sval sommar så blommar dom istället mycket inne.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Penningtäd @ 24-06-2009, 05:45) *
Jord som jag använde vid omplateringen var "substral - blomsterjord - pottemuld - vital aktiv - för krukväxter". Jag tog grus utifrån och blandande med denna. Då jag inte kunde hitta några nya leckak. satte jag tillbaks de som redan varit med i den hårda jordklumpen. Nu efter några dagar ser jag inga förändringar. Jag har vattnat den flera gånger/ genom fatet (dvs inte uppifrån genom jorden). Vad är det som är fel nu undrar jag.
Kanske kan musik hjälpa lite? Ingen har bott i lägenhet i några månader och det är alldeles tyst och utan frisk luft. Ska jag ta ut växten till balkongen och får den stå där permanent under sommaren (dvs även på nätter och i all väder under sommaren)? Tackar för alla goda råd!

håll den lätt fuktig längst nere bland rötterna men låt den torka ut någon dag sedan vattna igen så att den blir fuktig. ny jord krävs nya rötter och för nya rötter krävs lätt fuktig jord. men den vill inte ha för mycket och inte för lite nu.

plus tar det ett tag innan den återhämtar sig. den kommer inte må dåligt att vara ute rottillväxt och bladtillväxt kommer gå mycket snabbare och bättre ute. men för säkerhets skull om du tagit bort mycket rötter så kan du ha den inne, placera den såfall soligt men skugga krukan och så kan du såfall ta ut den i mitten av juli. sen till hösten kommer så ta in den innan frosten. sen nästa år kan den tas ut vid en temp på +5c +10c (ta in vid vårfrost) eller kollar man inte temp så sätter man ut den i maj-början av juni beroende vart man bor. placera den första tiden i skugga i ca 2-4v så att den vänjer sig.
evaisa
Flaxss, Blommor till hösten? JA, det vill jag ha.

Min gollum står mitt i morronsolen på min blåsbalkong. Den har bara vart ute någon vecka men ser redan annorlunda ut. kall på något vis.
Azur
CITAT (flaxss @ 24-06-2009, 09:35) *
crassula ovata är dom mest soltåligaste växter jag har förutomlevande stenarna.

Det var vad jag förväntade mig med tanke på hur den ser ut, men min brändes ihjäl av sommarsol efter att ha stått ute på samma frostfria balkong hela vintern och våren. Den tålde inte heller uttorkning särskilt bra, utan ville helst ha jämnt fuktigt.

Den var helt enkelt inte alls i samma klass som mina Echeveria, Sedum, Aeonium, eller kaktusar. Min slutsats var att den nog inte alls egentligen är en xerofyt utan jag borde ha skött den ungefär som, säg, begonia eller nåt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 24-06-2009, 10:40) *
Det var vad jag förväntade mig med tanke på hur den ser ut, men min brändes ihjäl av sommarsol efter att ha stått ute på samma frostfria balkong hela vintern och våren. Den tålde inte heller uttorkning särskilt bra, utan ville helst ha jämnt fuktigt.

Den var helt enkelt inte alls i samma klass som mina Echeveria, Sedum, Aeonium, eller kaktusar. Min slutsats var att den nog inte alls egentligen är en xerofyt utan jag borde ha skött den ungefär som, säg, begonia eller nåt.

har aldrig varit med om att paradisträd har bränts ihjäl av solen efter att den blivit van vid det. som sagt mina står i fullsol i syd/öst läge just nu. och som jag skrev innan kan även den behöva avhä'rdas precis som alla andra växter. även om jag inte själv gör det.

den tål uttorkning bra men vill ha fuktig hela tiden under tillväxten under vintern vill den ha torrt, är det säkert att det är paradisträd du har? för det låter inte som det.

Alexander-VG-zon3
CITAT (evaisa @ 24-06-2009, 10:38) *
Flaxss, Blommor till hösten? JA, det vill jag ha.

Min gollum står mitt i morronsolen på min blåsbalkong. Den har bara vart ute någon vecka men ser redan annorlunda ut. kall på något vis.

den måste acklimatisera sig först, därefter kommer den få nya skott.

så här se min ut idag min gollum står i syd/öst läge.
[attachment=36885:24juni_2009_020.JPG]

har du den ute länge så får den en vintervila, när du sedan tar in den så kan den börja blomma. placerar man den +15c och extra ljus kan man få rätt så mycket blommor. då torka eller svalvinter främjar dom till att börja blomma.
Azur
CITAT (flaxss @ 24-06-2009, 11:40) *
är det säkert att det är paradisträd du har? för det låter inte som det.

Jajamensan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 24-06-2009, 12:53) *
Jajamensan.

då tål den solen ute efter avhärdning.
Platinum
Jag har numera mina i öster- och västerläge (inomhus), då jag hade mina i söderfönstren blev bladkanterna rödtonade och de förlorade lite av sin glans under somrarna och det tyckte inte jag var så tilltalande.

Mina vattnar jag 1ggr/vecka sommartid och 1-2ggr/månad vintertid.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Platinum @ 24-06-2009, 13:11) *
Jag har numera mina i öster- och västerläge (inomhus), då jag hade mina i söderfönstren blev bladkanterna rödtonade och de förlorade lite av sin glans under somrarna och det tyckte inte jag var så tilltalande.

Mina vattnar jag 1ggr/vecka sommartid och 1-2ggr/månad vintertid.

inne blir det värre för dom och då behöver dom skuggas om doms tår soligt mitt under dagen och då kan öst eller väst vara bättre, står dom ute tål dom och trivs bättre i full sol.

så brukar jag också vattna mina om det inte regnar. men sedans tår mina varmt på vintern står dom svalt måste dom vara helt torra nästan.
evaisa
En crassula älskande sansevieriavän menade att gollum skall ha röda kanter. Hon är mån om att låta sina växter växa så nära naturen som möjligt. Därför försökte jag få fram de röda kanterna på min. Men helt lycklig är den inte. jag tror det beror på att jag lät den stå för länge med den stenhårda cementjorden. Den håller på att tappa de gamla stora bladen.

[attachment=36898:gollum_juni_09_003.JPG]

[attachment=36897:gollum_juni_09_001.JPG]

[attachment=36899:gollum_juni_09_001.JPG]

Å här är bilden på hela gollum.
Alexander-VG-zon3
CITAT (evaisa @ 24-06-2009, 15:52) *
En crassula älskande sansevieriavän menade att gollum skall ha röda kanter. Hon är mån om att låta sina växter växa så nära naturen som möjligt. Därför försökte jag få fram de röda kanterna på min. Men helt lycklig är den inte. jag tror det beror på att jag lät den stå för länge med den stenhårda cementjorden. Den håller på att tappa de gamla stora bladen.

[attachment=36898:gollum_juni_09_003.JPG]

[attachment=36897:gollum_juni_09_001.JPG]

[attachment=36899:gollum_juni_09_001.JPG]

Å här är bilden på hela gollum.

ta bara veck dom gamla fula bladen, så gjorde faktiskt min också första gången den kom ut och det är en fas den har, därefter kommer dom bli vackrare. har dom tappade bladen en silvrig färg så är det torka har dom tappade bladen en mer grön färg så är det övervattnig. så håll den lätt fuktig längst nere bland rötterna men låt den torka ut lite längre upp vid stammen så brukar det bli lagom och sedan låt den vänja sig vid att vara ute nästa år kommer den se bättre ut.
Penningtäd
[attachment=38491:2.jpg]Hej!
Jag hade bytt ut jorden och såg då att rotsystemet var så liten i förhållande till hur stor den "ovanjordiska" del är. Jag vill följa goda råd från FORUMS Deltagare som jag tackar för. När jag började följa råden för vattning 1ggr /v (sommartid) och skulle vattnat nästa gång (dvs efter en v.) då var jorden inte torr (men jord hos alla andra växter var torr och det hade varit soligt väder i två veckor). Jag skulle följa rådet att låta den bli uttorkad ca 2 dagar (med tanke på att man vattnat senast förre minst en vecka), men samtidigt hade någon skrivit att paradisträd vill ha mycket fukt under tillväxten särskilt då man har omplanterat nyligen. Så jag tycker att det tog för lngt tid för att jorden skulle bli torr igen sedan senaste vattningen (dvs flera veckor sedan). Betyder det att det är problem med rötterna?
När sker tillväxt och vad menas med det?
Vilken näring är bra och vart finns den att köpa?
Tackar för alla svar!
MariaS
CITAT (Penningtäd @ 17-07-2009, 17:11) *
[attachment=38491:2.jpg]Hej!
Jag hade bytt ut jorden och såg då att rotsystemet var så liten i förhållande till hur stor den "ovanjordiska" del är. Jag vill följa goda råd från FORUMS Deltagare som jag tackar för. När jag började följa råden för vattning 1ggr /v (sommartid) och skulle vattnat nästa gång (dvs efter en v.) då var jorden inte torr (men jord hos alla andra växter var torr och det hade varit soligt väder i två veckor). Jag skulle följa rådet att låta den bli uttorkad ca 2 dagar (med tanke på att man vattnat senast förre minst en vecka), men samtidigt hade någon skrivit att paradisträd vill ha mycket fukt under tillväxten särskilt då man har omplanterat nyligen. Så jag tycker att det tog för lngt tid för att jorden skulle bli torr igen sedan senaste vattningen (dvs flera veckor sedan). Betyder det att det är problem med rötterna?
Tackar för alla svar!

Din jord är inte bra! den behöver mycke mer sand eller småleka! Har den behållit fukten så länge som en vecka på sommaren, kan du använda den till vad som helst utom suckulenter och kaktusar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Penningtäd @ 17-07-2009, 17:11) *
Hej!
Tackar för alla svar!

när du planterar om den är det väldigt viktigt att rötterna är väl igenom fuktade. och lika så den nya jorden är fuktig så att det blir ''kontakt''.

därefter när du stört rötterna ska du låta jorden torka ut lite men ändå sä där är lite fukt kvar nere bland rötterna (har du rätt jord till den så blir det inte cement jord när den torkar). NÄR du sedan ser att den mår bra igen och får nya rötter och mängder med skott DÅ ska den hållas fuktighela tiden. vattnar du så att den är blöt hela tiden innan den rotat sig kan den istället ruttna. men vattnar du istället för lite efter du planterat om den så torkar rötterna ut för mycket.

är det fuktig hela tiden fast du inte vattnat är det nåt problem med rötterna, paradisträd är duktiga på att dricka om dom behöver det. du ska inte ge den näring nu vänta med det till nästa år. vilken näringsom funkar.

tillväxten sker under våren-sommaren. och du märker när den rotat sig ordneligt ( när rottillväxten är klar) då ser du att det kommer en massa nya skott och det är skotttillväxt. paradisträd växer rätt så snabbt. mer skott som kommer mer vatten och näring behövs och är det då soligt och varmt kan den hålals lätt fuktig hela tiden. men läät fuktig jord under tillväxtperioden (våren-sommaren-hösten) gäller för väl rotade exemplar.

men gör så med din att du tar det lungt med den ha den på samma ställe och låt den rota sig och etablera sig. och vattna bara när du märker att halva krukan är torr.
Bengalow
Så här ser mitt Penningträd ut i januari/februari nästan varje år....

men så är det mer än 30 år gammalt.
GunnellF
Jag har haft Penningträd "jämt", från det att jag flyttade hemifrån i början av 70-talet har det alltid funnits minst en planta i mitt hem. Det är bland det lättaste krukväxter man kan ha, så länge man inte vattnar för mycket.

Jag använder vanlig krukväxtjord, vattnar mer under sommarn än under vintern: ser alltid till att rotklumpen torkar upp ordentligt mellan vattningarna och vintertid är jag extra försiktig med vatten. Under sommarn ger jag gödning som till mina andra krukväxter. Jag har aldrig misslyckats med Penningträd - det känns som att det är omöjligt (om man inte vattnar för mycket vill säja).

Eftersom jag inte vill ha mina penningträd så stora tar jag nya sticklingar hela tiden och drar upp nya plantor, men det är ju en smaksak. Man kan även rota enbart blad - det är skoj att prova om inte annat.
Alexander-VG-zon3
mina står ju ute så regnar det så regnar det på dom också och då kan jorden vara fuktig under flera veckor, men är dom ute tål dom både solen, värmen, regnet bättre än inne.

och står dom svalt på vintern så behöver dom inget vatten alls men stor dom i rumstemp så vill dom ha lite vatten så dom inte torkar ut helt under flera veckor.

annars har jag aldrig haft problem med mina, mer än en gång när jag råkade lämna min äldsta ute i en frostnatt.
evaisa
Åh, så fint med en blommande. Synd att jag inte kan erbjuda någon sval vintervila. Himla synd, eftersom blommorna är sååå fina.
MariaS
CITAT (evaisa @ 17-07-2009, 19:40) *
Åh, så fint med en blommande. Synd att jag inte kan erbjuda någon sval vintervila. Himla synd, eftersom blommorna är sååå fina.

Men om du har lite is i magen och låter den stå ute så länge du vågar, får den den svala vintervilan som behövs för att sätta blom.
Alexander-VG-zon3
CITAT (evaisa @ 17-07-2009, 19:40) *

den behöver inte svalt för att blomma, utan den stimuleras till att blomma mer om den får kyligperiod, ca 1-2månader runt +5c +10c. men även att den står väldigt torrt och sedan får ''vårregn'' så blommar den av att den stått torrt, exempel stått bortglömd undervintern och sedan ger den vatten och näring när ljuset kommer så blommar den av den behandlingen.

annars kan du som Maria skrev att du har den ute så långt det går utan att utsätta den för frost för då får den vintervila ute. och sedan ger du den vår inne med ev extraljus.
Bengalow
Mina står i en oisolerad glasveranda året om. Där blir det kallt på vintern, men inte så kallt att växten fryser. När det var -18° utanför, för några år sedan, så gick det nästan åt helskotta med moderplantan, men den repade sig efter ett par veckor. Alla grenarna föll av, degiga och äckligt mjuka, men till slut kom det nya skott. Den är mer än 40 år gammal....vattning? Tja, när jag känner för det. Gödning? 1 gång per månad kanske under våren, sommaren...Det ser ut att dom trivs. Dock har jag fått bomullslöss på två av de tre, som jag plockar av för hand. Dj-la ohyra!!!
Enligt blomsterboken så är det bara "äldre" exemplar som blommar. Hur "unga" var era då dom blommade första gången??
Sägnen säger att om penningträd dör, så orsakas familjen ekonomiska bekymmer. Så det gäller att hålla liv i dom!!!
Fny
men herrejistanes, jag har haft pengaträd i princip hela mitt liv och aldrig vetat att dom kan blomma!!!! blink.gif jag är chockad. Så har jag förstått det här rätt, för att få den att blomma ska den antingen få torka ut en månad eller två för att sen vattnas, eller utsättas för lite mer kyla?
MariaS
CITAT (Fny @ 17-07-2009, 21:15) *
men herrejistanes, jag har haft pengaträd i princip hela mitt liv och aldrig vetat att dom kan blomma!!!! blink.gif jag är chockad. Så har jag förstått det här rätt, för att få den att blomma ska den antingen få torka ut en månad eller två för att sen vattnas, eller utsättas för lite mer kyla?

tummenupp.gif om den har åldern inne förstås, men det borde den ju ha, om du haft den hela livet biggrin.gif
Fny
hur gammal måste den vara för att blomma? g.gif den jag hade under hela uppväxten bor ju hemma hos mamma fortfarande... här hos mig har jag nu ett stort pengaträd som borde vara en åtta-nio år iallafall, och så några som är kanske 2-3 år...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bengalow @ 17-07-2009, 20:47) *
Mina står i en oisolerad glasveranda året om. Där blir det kallt på vintern, men inte så kallt att växten fryser. När det var -18° utanför, för några år sedan, så gick det nästan åt helskotta med moderplantan, men den repade sig efter ett par veckor. Alla grenarna föll av, degiga och äckligt mjuka, men till slut kom det nya skott. Den är mer än 40 år gammal....vattning? Tja, när jag känner för det. Gödning? 1 gång per månad kanske under våren, sommaren...Det ser ut att dom trivs. Dock har jag fått bomullslöss på två av de tre, som jag plockar av för hand. Dj-la ohyra!!!
Enligt blomsterboken så är det bara "äldre" exemplar som blommar. Hur "unga" var era då dom blommade första gången??
Sägnen säger att om penningträd dör, så orsakas familjen ekonomiska bekymmer. Så det gäller att hålla liv i dom!!!

köper man en planta är den sticklingsförökad och har oftast redan ''åldern inne'' då gäller det att ge den rätt blomförhållanden och låta den etablera sig i en ny miljö och ny skötsel.

den jag fick av mamma som har blommat mest har okänd ålder och den var väldigt gammal (det var den som dog när det var strax under 0c -1c).

nu har jag en gollum som blommar lite ibland och ibland inte, ålder okänd då den är köpt och sticklings förökad. sedan har jag en brokbladig stickling som inte blommat än.

ohyra kommer om plantan står i fel miljö eller mår dåligt.

CITAT (Fny @ 17-07-2009, 21:22) *
hur gammal måste den vara för att blomma? g.gif den jag hade under hela uppväxten bor ju hemma hos mamma fortfarande... här hos mig har jag nu ett stort pengaträd som borde vara en åtta-nio år iallafall, och så några som är kanske 2-3 år...

sticklingförökade plantor är ju kopior av moderplatan dvs även åldern inne för att blomma. det är bara att ge den rätta blomförhålladen så kommer den säkert att blomma.
Fny
nej ohyra tror jag inte att jag har haft för mina plantor har alltid sett väldigt friska ut... det är säkert det att jag vattnar dom lite för mycket för att få blommor, men utan att övervattna så att plantan inte mår bra! g.gif sen har jag förstås aldrig utsatt dem för något annat än inomhustemperatur... men nu jädrans ska jag få blommor! biggrin.gif torrperioden startar nu biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 17-07-2009, 21:30) *
nej ohyra tror jag inte att jag har haft för mina plantor har alltid sett väldigt friska ut... det är säkert det att jag vattnar dom lite för mycket för att få blommor, men utan att övervattna så att plantan inte mår bra! g.gif sen har jag förstås aldrig utsatt dem för något annat än inomhustemperatur... men nu jädrans ska jag få blommor! biggrin.gif torrperioden startar nu biggrin.gif

fukt och näring vill dom ha under tillväxten dvs våren-sommaren( ev hösten) bästa är att vattna rikligt låta den torka upp och sedan vattna rikligt igen. sedan under vintern torrt och svalt.

Fny
okej så jag ska vänta med torrperioden till i höst/vinter. Tack för tipset! thanks.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 17-07-2009, 21:53) *
okej så jag ska vänta med torrperioden till i höst/vinter. Tack för tipset! thanks.gif

det är under den tiden som den ska torka(och ev ha svalt) och så blommar den sen när ljuset ökar feb-maj nånting när man igen ökar vattningen och ger den lite näring.

den triggas ju av att känna dessa årstider mellan mer fukt och mindre fukt till torka och kyla/värme och mörker och ljuse. man måste ju trigga igång växten.

MariaS
CITAT (Fny @ 17-07-2009, 21:53) *

Det räcker att du har den ute under september och en bit in i oktober (beroende på frostrisken)Det är under samma period som du börjar dra ner på vattningen. Håll koll på prognoserna bara. När du sen tar in den igen, ställer du den så svalt du kan (vid öppet ventilationsfönster...) När den mörka perioden kommer och värmen ökar i bostaden, sätter du den under en fönsterlampa eller något liknande och börjar vattna lite försiktigt igen.
Gunthwaite

Hei

Etter at jeg leste denne tråd for første gång ca tre uker tilbake, gjorde jeg det eneste rette for min Crassula ovata. Den sto i betongjord, og jeg plantet den om i tre deler blomjord, en del perlite og en del vermiculite. yes.gif

Jordblandingen ble veldig porøs og lett. Røttene var veldig korte i forhold til selve planten, og først nå ser det ut til at den har etablert seg på nytt. Og endelig viser den ny tilvekst.

yahoo.gif

Jeg har hatt denne i ca 1 år nu, uten at den har vist antydning til liv. Så tack for alla dom goda rådene, de har sannsynligvis reddet livet på min Crassula shy.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon