diva&hero
13-06-2009, 16:24
Har en gammal stor svartvinbärsbuske som har en massa grenar, och så har jag en mindre rödvinbärsbuske som är ca 2-3 år gammal.
Hur ska jag beskära dom? Årsskott,fjolårsskott...? Har för mig att jag läst nåt sånt..
Åsa, mälardalen zon 2
13-06-2009, 16:36
Man kan göra en lättare gallring i äldre buskar på vårvintern eller direkt efter skörden varje år om man vill, gallringen går till så man letar ut de allra grovaste och äldsta grenarna och klipper bort dem långt ner i busken. Gör man detta varje år räcker det med att ta bort några grenar i varje buske. En såpass ung planta som 2-3år behöver du inte tänka på beskärning till förren om en 5-8år.
Aqvakul
13-06-2009, 16:36
Äldrer grenar skärs bort helt. När det gäller svartvin bär så är tumregeln att skära bort ca en tredjedel per år. Dvs man låter inte grenarna bli mer än 3-4 år. Röda vinbär gallras inte så hårt. skotten får gärna bli 5-6 år innan de tas bort.
Du bör alltså gallra ut den svarta rejält (eg till våren).
Den röda rör du inte, om du inte får besvärliga korsande grenar, på ett par år än.
diva&hero
13-06-2009, 18:57
Kom på det att jag klippte ner den svarta helt då när vi flyttade in för snart fyra år sen. Ville inte ha den kvar och tänkte gräva upp den, men ångrade mig i sista stund. Tur var väl det ,men jag hann tyvärr ta bort en redan.. Den har växt som sjutton sen dess, har massor med grenar som sagt. Säkert ca 1,5 m i både höjd och bredd.
När jag tittar på den så finns det grenar som det kommer bär på och såna som det bara är blad på, det är väl dom med bara blad på som det kommer bär på nästa år?
Kan jag gallra lite redan nu och ta bort dom äldsta bara?
Red Top
13-06-2009, 21:08
Nästa år kommer det bär på både de gamla grenarna och de som är nya för i år. Det bästa är att vänta till i höst innan du beskär. Eller markera de grenar du vill ta bort och beskär i vår, innan bladen kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.