marialotta
14-06-2009, 08:08
Mina små ärtblad som kommit upp har alla små "tugghål" i kanterna. först trodde jag det var en speciell sort ärter, men nu har alla sorterna fått dessa.Något verkar äta på bladen. Någon som vet vad det är och vad jag kan göra åt det? Även bondbönebladen har det.
Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
14-06-2009, 08:49
Små åkersniglar kanske?? Isåfall är de mest nattaktiva och hittas med ficklampa då det är mörkt. Mosa för hand eller kanske snigelpellets funkar, annars brukar växter klara lite tuggskador här och var på bladen huvudsaken är att majoriteten av bladen är kvar.
Även öronvivlar är nattaktiva ch gör konduktörsklipp i kanten av blad men jag har aldrig upplevt att de brukar tugga på bön och ärtblad, här föredrar de fuchsior och vinrankor.
Tulipanaros
14-06-2009, 19:02
Jag brukar ha angrepp av ärtvivel på mina sockerärter, men bara när plantorna är små -- de växer snabbt ifrån det, så det gör inte så mycket. Angreppen ser rätt karakteristiska ut, liksom halvcirkelstora angrepp, så att bladen ser ut som kugghjul.
marialotta
17-06-2009, 08:29
hej!
tack för svar! Skadorna på bladen verkar inte påverka tillväxten av plantorna som nu växer på bra, så det var inte så farligt.
Tulipanaros
17-06-2009, 09:59
Jag kan lägga till att sniglar däremot är bovarna på mina bönor, och det är värre -- inte egentligen för att angreppen är så stora, men för att de ibland äter av stjälken på hjärtbladen. Om toppen inte har hunnit utvecklas så långt är det en rätt tung förlust för plantan.
Nu tycker jag att det är dags för solsken och värme på trädgårdslandet. Här känns det som april fortfarande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.