blomkronan
Är jag dum om jag anlägger en damm bredvid plommonträdet? Jag tänker på rötterna... hur växer dom? Är plommon som körsbärs rötterna som söker sig in överallt?

Om rötterna är ett "hot" mot dammduken har ni några bra idéer? på hur man kan göra så inte dom sticker hål på duken?
MariaS
Gräv istället ner en stor murarbalja. Den är billigare än dammduken och tåligare mot rötter. Sen är det bara att inreda baljan med stenar, fontän och växter.

Till din lilla tomt, kommer den baljan räcka mer än nog!
blomkronan
smiley_small_hug.gif Tack Maria för ditt svar men...
Jag hade tänkte ha lite fisk i dammen, och då är dom där "färdiga" baljorna inte tillräckligt djupa... Jag tänkte gräva mellan plommonträdet och växthuset och en bit "fram" Den formen jag ska göra kommer inte att finnas som färdig balja blush.gif Jag har ett berg under oxå... som bestämmer djupet!! OCH formen... Så jag är tvungen att göra med duk wink.gif.

Kan jag kanske gjuta med betong lite... håller det rötterna borta?
MariaS
Om du bottnar "gropen" med kraftig markduk, tar sig inga rötter igenom i alla fall.

Så vad jag förstår, blir det bara ett plommonträd, en damm (Med massor av mysiga växter runt...) och en fin liten gång fram till växthuset kvar. Inga gräsklipparproblem där inte giggle.gif
blomkronan
CITAT (MariaS @ 14-06-2009, 23:15) *
Inga gräsklipparproblem där inte giggle.gif

Nä... naughty.gif något gräs kommer inte att bli kvar, när jag är klar smile.gif

Va skönt.. då lägger jag bara markduk,att hålla på med cement är ju inte kul! det är tungt att blanda och det blir ju inte mycket av en säck... det skulle gå åt en hel del säckar kan jag tänka mig.
MayaLisa
(Att hålla på med cement är skitkul...men tungt) ...tycker jag'da.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon