Full version: Ogräs eller inte?
Trinity78
Är det någon som vet vad detta är för blomma? Den dök upp i ett "ogräshörn" i trädgården men jag tycker att den är fantastiskt vacker.
[attachment=36355:IMG_4812.JPG]
Platinum
Någon form av näva (Geranium) ser det ju att att vara.
Trinity78
Jag tog en bild till och som ni ser så är den rätt stor
[attachment=36358:20090614143.jpg]
Aqvakul
Jag kan faktiskt inte namnet på denna vackra och ytterst vanliga trädgårdsnäva. Det är en typisk torpblomma, som är tålig och gärna breder ut sig. Men något ogräs är det väl knappast.
diva&hero
CITAT (Trinity78 @ 14-06-2009, 10:36) *
Är det någon som vet vad detta är för blomma? Den dök upp i ett "ogräshörn" i trädgården men jag tycker att den är fantastiskt vacker.
[attachment=36355:IMG_4812.JPG]

Den lilla bilden ser ut som en Mongolisk Näva, Geranium Wlassovianum. Kolla på www.rangedala-plantskola.se.
Men när man kollar på den stora så ser det ju inte ut som samma färg... confused.gif Men det kanske beror på ljuset mm.. Det finns många sorter såg jag, det kanske inte är rätt,men lik iaf.
Jättesöt!!
netaave
Jag har sådana och har för mig att dom heter Kungsnäva.
diva&hero
Ja det är Kungsnäva!
Ännu mer lik med knopparna under blomman, mot dem mongoliska jag hittade.. Vilka fina sorter det finns! Ska inhandla mig några, har en otäck blekrosa flocknäva,tror jag.. Den gillar jag inte alls, och jag älskar rosa blommor. Ska plantera den med nån kontrast färg för att se om det blir bättre..
Aqvakul
Visst är det kungsnäva!

(Gubben börjar bli lite glömsk....)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon