Full version: Pelargonfråga
Kastrullhäxan
Hej!

Jag har några plantor som jag inte vill riskera genom att ställa ner dem i källaren och låta dem vissna ner. Eftersom massor av blad har vissnat efter jag tog in dem från "sommarbetet" så är de nu långa och kala nertill. Kan man kapa dem redan nu istället för till våren?

Undrar jag blink.gif
lolo
Hm, utan att vara expert (utan endast glad amatör biggrin.gif ) på området tycker jag följande: Är pelargonernas stammar kala utan att verka mörka och mjuka (ruttnade) samt har tendenser till nya blad så låt dem vara. Ställ dem ljust i fönster och vattna väldigt sporadiskt. Du kan ju prova ta sticklingar, men då de saknar blad + att det är så mörkt nu och du inte vill ha huvudplantorna i en sval källare så anser jag att du ska vänta med det. Fick själv ett tips nyligen på forumet att jag inte skulle sätta orotade pellisar i sval och mörk potatiskällare med ett par plusgrader, utan ha dem i ljust fönster så gott det går.
/Ann-Louise i Umeå smile.gif
Annki
När jag lyfte in mina Mårbacka från balkongen nyligen, hade de blivit så höga och rangliga att några grenar bröts av i flytten. Men det gjorde inget. För i brottytan tittar nu nya små bladrosetter fram! Så som svar på din fråga - visst kan du kapa ned dem redan nu om du vill. Men själv brukar jag föredra att göra det på våren. Om du kapar ned dem, tänk på att de inte behöver lika mycket vatten då.
Kastrullhäxan
Tack för svaren. Jag tror jag får försöka stå ut med de "fula" växterna under några månader. Snart är det vår igen!! biggrin.gif
Nutten
Så är det dessutom så att den naturliga ljusintensiteten är så låg den här tiden på året, att de nya blad och skott som faktiskt tittar fram kommer sträcka på sig och ge ett rangligt intryck! Går visserligen att avhjälpa med tillsatsbelysning i form av ex en lysrörslampa rolleyes.gif
vickeva
CITAT (Kastrullhäxan @ 17-10-2003, 11:46)
Hej!

Jag har några plantor som jag inte vill riskera genom att ställa ner dem i källaren och låta dem vissna ner. Eftersom massor av blad har vissnat efter jag tog in dem från "sommarbetet" så är de nu långa och kala nertill. Kan man kapa dem redan nu istället för till våren?

Undrar jag blink.gif

Hej
Jag har lärt mig att man ska kapa en tredjedel nu och nästa tredejedel i februari eller nåt sånt. Det gjorde jag med mina Mårbacka som jag hade i fjol, och de har varit jättefina i år. De blommar fortfarande jättefint (har dem i stugan och trodde inte att det skulle bli så kallt, så de står ute fortfarande...). Efter jag kapade dem första gången vattnade jag ung en gång i månaden.
Eva i Skåne
CITAT (vickeva @ 23-10-2003, 22:55)
Jag har lärt mig att man ska kapa en tredjedel nu och nästa tredejedel i februari eller nåt sånt. Det gjorde jag med mina Mårbacka som jag hade i fjol, och de har varit jättefina i år. De blommar fortfarande jättefint (har dem i stugan och trodde inte att det skulle bli så kallt, så de står ute fortfarande...). Efter jag kapade dem första gången vattnade jag ung en gång i månaden.

Jag brukar också ta lite på hösten och lite på tidiga våren. Det fungerar bra och alla avklippta toppar kan man sätta som sticklingar både höst och vår.

Dina som blommade fint i din stuga är nog inte så glada längre
sad.gif unsure.gif tyvärr. Jag har haft några gamla, som jag inte tänkt spara, kvar ute och de ser döda ut nu. Det är ju en rejäl köldknäpp vi haft här nere i Skåne. Jag hoppas du hunnit ta sticklingar som står inne wub.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon