Discordia
[font="Comic Sans MS"][/font]Hallå där!
Har ett återkommande problem med en kaprifol. Den blommar underbart just nu och brukar alltid göra det under den här perioden på året men så fort den slutat så blir den angripen av någon form av sot eller svamp vilket gör att bladen blir svartfläckiga och trista. Detta sker år efter år.

Det här året har jag varit extra noga med att ta bort alla gamla grenar och har även gallrat den ordentligt på "vattenskott" då den är så massiv men jag börjar fundera på om det inte är läge att föryngra den helt och hållet genom att radikalt klippa ner den. Pratade med en hortonom jag känner och hon sade att jag i princip kan klippa ner den efter att den blommat ut. Det skulle ju minst sagt underlätta en rejäl behandling av den från grunden om detta skulle vara nödvändigt. Den är så otroligt stor så den skulle i dagsläget vara minst sagt svår att behandla med konventionella metoder.

Finns det någon som har haft samma problem och som kan ge något tips om vilken behandling som skulle fungera? Den växer ju så det knakar så jag kan inte se att det skulle vara någon som helst svårighet för den att ta sig igen. Dessutom skuggar den hela rabatten framför så det är minst sagt svårt att få något annat att växa där.

Tacksam för svar!
MvH
Discordia
KURT
Ibland kan svampangrepp vara en sekundär konsekvens, om det först finns bladlöss som avger sockerlösning, som svampen sedan kan växa på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon