Jordgubbe
Har just nu ett överskott av basilika på 7 plantor som måste toppas. Brukar i vanliga fall göra långkoks-tomatsås (det är kärlek) men nu har de växt så mycket att jag gärna vill ha tips på lite mer vardagliga användningsområden. Välkomna med era tips.
Åsa, mälardalen zon 2
Pesto (går bra att frysa in ifall man inte vill äta allt på en gång), + man kan frysa färska blad som man sedan kan ha på vintern.
Myosotis
Skivade tomater + mozzarella i skivor + massor basilikablad läggs på ett fat. Ringla över olivolja med vitlök. Ät med vitt bröd. Rödvin är gott till.
Nauti
Hur lyckas ni få ett överskott av basilika? sad.gif Jag har fyra basilikaplantor, alla har börjat blomma. De börjar blomma direkt för mig och sedan får jag toppa dem konstant. Men det blir ju inga blad då. Hur gör ni för att de inte skall gå i blom direkt och börja producera blommor i stället för blad?

Dessutom smakar de ju inte alls lika gott när de gått i blom. Smaken blir parfymig och stark sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag plockar en hel del + planterar gradvis om dem i större krukor, sitter de i för små krukor tycker jag de blommar snabbare. Och jag upplever inte att smaken blir så mycket annorlunda, jag har dock mest sånt som storbladig basilika, småbladig basilika och liknande, kanske bara 1-2st plantor av den vanliga genovesesorten.
Biggan_
God pesto att blanda om i pasta.

BASILIKAPESTO
Cockaby
Själv är jag av nån anledning inte så förtjust i pesto men jag antar att jag bara inte lärt mig använda det. Men nåt som är riktigt gott med basilikan är att frysa in bladen hela. Sen när man gör en sallad, gärna en där man även har lite stekta grönsaker såsom squash eller lök så tar man en näve och smular ner i salladen. Ja, egentligen behöver man inte smula ner den men man ska komma ihåg att bladen blir sladdriga efter att ha varit i frysen. Mmmm, får nog ta och skaffa mig ltie basilika tror jag....

Myosotis
CITAT (Myosotis @ 14-06-2009, 14:00) *
Skivade tomater + mozzarella i skivor + massor basilikablad läggs på ett fat. Ringla över olivolja med vitlök. Ät med vitt bröd. Rödvin är gott till.

[attachment=36613:mozzarella.jpg]

+ hela basilikablad
Jordgubbe
Tack för alla bra och fina tips hitils. Kom på att det är lätt och enkelt att göra sin egen smaksatta vinäger om man hittar en bra flaska som är lätt att peta ned några basilikakvistar i, samt binda små buketter och hänga upp på tork som man sedan krossar fint och häller upp i små kryddburkar (går även att använda samma metod för att göra eget smaksatt salt).

Frysa i all ära, men är man inte ett storhushåll och får några större skördar tycker jag att det viktigt att belysa fler sätt att konservera mat på nu när det är så inne att vara klimatsmart :-)

Ju uddare sorter man odlar desto mer roligt och exotiskt blir det ju att ha när hösten och vinterdagarna kommer och tillgång/utbud i affärena inte är så fantasifullt. Imponera på släkt och vänner och kanske tom få lite överskott och ha unika presenter som kan ges bort vid lämpliga tillfällen :-).

Gjorde tomatsås här för inte så länge med lite blad av purple ruffles i. Inte så tokigt faktiskt. Det både såg aptitligt ut och gjorde att såsen fick en frisk smak av fänkål :-). Har även testat vaniljglass med basilika i, men det smakade inte så mycket. Te gjort på organisk helig basilika är dock inte så dumt och sägs ha många olika goda effekter på hälsan.

Vad svär ni på ?, bibeln eller basilikan ? ;-)
Pote2illa
[size="3"][/size] Man kan lägga kryddväxter i en vanlig glasburk och fylla på vinäger. Efter några dagar är det dags att sila över i en flaska. Klar och fin vinäger och väl värt det lilla extra besväret. Måste erkänna att jag inte är förtjust i just basilika - hoppas att jag inte blir halshuggen. Solen skiner från en klarblå himmel, milda västanfläktar. Nu ska jag ut och skörda timjan, som blommar för fullt. Torkad blir den god till te (med blommorna i)

VAR RÄDDA OM VARANDRA angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon