Soffipropp
HeJ!
jag har 2 st minikiwi som jag ska plantera ut, en Anna och en Tage.
Där marken är bäst dränerad o soligast finns ingen vägg att utnyttja som spalje, så jag tror det blir att sätta varsitt "torn" av något slag.. men eftersom jag inte har någon aning om hur dom växer (förutom upp till 3 m höga) så är det lite svårt att lyckas med ritningen.

Någon som har nåt förslag?
vad ska jag tänka på?
hur yviga blir dom?
vad är minimiavståndeet plantorna emellan?

Plus att jag har en vinranka "sakribe" som oxå behöver en spalje (fristående spalje där med), så ös över mig med tips, bilder o förslag..
Tack på förhand!
Soffipropp
Mia77
Jag har själv ingen erfarenhet av minikiwi men har läst en del om det.
Jag läste att ett avstånd på ett par meter är att föredra. Man kan sätta dem med 1 meters avstånd men då krävs en kraftig beskärning och man får då mindre skörd. Grenarna bryts lätt av i kraftig blåst och kräver en bra uppbindning.

Kanske nåt sånt här skulle funka yes.gif
portal
TheLan
Vet ju inte mycket om minikiwi så jag vet ju inte om dom skall beskäras, om så är fallet kanske min idé inte fungerar så bra men det första jag tänkte på var en tipi /wigwam i lite större format som du kan plantera damen på ena sidan och herren på andra sidan om, så kan om slingra sig upp och ihop liksom. vet inte riktigt om min förklaring var så bra dunno.gif
Soffipropp
tack för svaren! O det roligaste är att vi har redan bestämt oss.. för en exakt likadan som portalen mia77 länkade bild på. kompiskram.gif

Första tanken var att göra Wigwam, men ju mer jag läste på om minikiwi så föll den idén bort. Tror plantorna blir för stora för att det ska fungera riktigt bra..

Men tack för förslagen, alltid lika kul..

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon