Pernilla & Lars
I går införskaffade jag mig 3st pioner, Festiva Maxima, Mother`s Choice & White Wings nu vill jag ha 2 st rosbuskar som jag kan sätta mellan dessa 3.

Vill ha en rosbuske som växer ganska så upprätt, är härdig, så sjukdomsfri som det går, gärna doftande men absolut inget krav & buskarna bör ligga runt metern.

Det gör inget om det är engångsblommande bara dom då är lite senare än pionerna, tänkte mig rosa eller gult, vad tror ni?

På höger sida om grus gången så har jag lavendel under köksfönstret och vid ingången till altanen så har jag Jackmani sittandes. Tänkte därför att det skulle vara fint med vita pioner och sedan några vackra rosor på vänster sida. Huset vi bor i är herrgårds gult.

Tack på förhand!
smiley_small_hug.gif

[attachment=36362:Klematis...___Kopia.JPG][
Kajsa
Undvik klena rabattrosor som måste grävas bort efter några år, så man slipper gräva runt pionerna.

Gallica rosen Camaieux, ca 1 m rolig och zon 5

Cardinal de Richelieu, gallica och blir 1 - 1.20 zon 5

Rosa mundi, gallica 1.20 och lika bred, zon 6. Måsteros i varje rosträdgård.

Mme Boll, Portlandsros och blommar om. Ca 1.20 zon 5

Prairie Joy, vacker Kanadaros ca 1.20 doftar en del, zon 6, blommar till hösten

Morden Blush, vacker Kanadaros ca 1.20 både rosa och vit, används i brudbuketter i Kanada, blommar till hösten, zon 6, doftar lite. Söta lagom buskar.
Pernilla & Lars
Tack snälla för snabbt svar tummenupp.gif

Ska genast sätta mig ner och läsa lite mera om en del av dina förslag, vet du om någon/några/alla är lämpade att använda som snittblomma?

smiley_small_hug.gif
Erika i Sandviken
Och jag tänkte på Hansaland,Winchester Kathedral,Chianti,Irma,Hope for Humanity.
Thé
Jacques Cartier, kanske, finns både vit och rosa. Blir kanske lite för hög, men lär växa vackert i vasform.
Pernilla & Lars
Nu jag kommit ner till 4 sorter och jag behöver hjälp med att välja 2 av dom. Behöver lite hjäp av er som har 1 eller flera av dessa där ni talar om för/nackdelar flirting.gif

Sätt igång och rösta thanks.gif

Dom som det står mellan nu är;

Jacgues Cartier
Honorine de Brabant
Praire Joy
Morden Centennial

smiley_small_hug.gif
Ezereht
Prarite joy tycker jag i alla fall. Min har vuxit så jättebra sedan jag planterade den, fast den står lite torrt till. Kanadarosona klarar kallt också utan att frysa ner alls.

Morden Centennial gillar jag också men jag tror jag kommer gilla fägen på prarie Joy mer. Här är en bild på min Morden Centennial.
Thé
Jag har ju valt Jacques Cartier själv, så något måste den ha som talar för sig. Tyvärr vet jag ännu inget eftersom den är nysatt och bara någon decimeter hög, den blommar dock.
Pernilla & Lars
Åhh detta var roligt, mera röster tack ........ thanks.gif
mieb
CITAT (Thé @ 15-06-2009, 09:57) *
Jacques Cartier, kanske, finns både vit och rosa. Blir kanske lite för hög, men lär växa vackert i vasform.

Jag håller med! (Inte för att jag har så mycket att jämföra med precis)
Men den är robust, upprättväxande, vacker och doftande. Kan det bli bättre?

Min blommar nu på balkongen:
Kajsa

Morden Centennial, kan bli 1.20 - 1.5 m, lite ömtålig för svartfläck, inte för varma lägen.

Morden Sunrise, rabatt ros känsla ca 1 m och zon 5-6. Kul med en gul tuff ros.

Jacques Cartier, ja den måste man ha, ca 1.5 m. Vid mycket regn klibbar blommorna ihop, höstblommorna är finast, stark doft.

Honorine de Brabant, just denna dog i vinter trots skyddat läge, men har en ny på ggn. Kul med randiga rosor. Blir ca 1.5 m, zon 4 möjligtvis lite klen ?
Stiffe
Jacques Cartier och Honorine de Brabant hade jag valt av de 4. De är gammaldags, det är en mycket bra början, sedan (inte minst) doftar JC och (tror jag) även HB. Hade jag fått välja mer fritt hade det nog blivit två mörka/purpurfärgade rosor. T ex Cardinal de Richelieu, Belle de Crezy el Hippolyte.
/S
Pernilla & Lars
Detta är superkul bravo.gif

Som det ser ut nu så är det alltså en Jacques Cartier, (vilken fantastisk fin blomform, påminner lite om en pion) samt en Praire Joy (ungarnas val av de fyra)

Nåå, tror ni på det här nu sweatingbullets.gif

Mother´s Choice
Jacques Cartier
White Wings
Praire Joy
Festiva Maxima

Jag är ju fruktansvärt ny på det här med rosor så jag vill ju naturligtvis ha så friska rosor som möjligt och så lättskötta som det bara går flirting.gif

Fortsätt gärna rösta samt komma med nya förslag om jag nu har missat någon annan härlig godbit tummenupp.gif

smiley_small_hug.gif
Kajsa
Ja vi har min älsklingsros Mary Rose som även klarade denna svåra vinter. Finns i WIJ trädgård och klarar zon 5 och detta är min tuffaste Austinros, den fryser aldrig något i grenarna här. Blommar hela sommaren.

Blir 1.20 - 1.5 m och doftar gott. Jag klipper ner mina buskar mera sällan men i år tog jag ett tag med sekatören, på just detta ex.

Här i kvällssol
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon