Aqvakul
Tyvärr är det fortfarande hur vanligt som helst att träd och buskar stympas i våra bostadsområden. på dagens promenad med barnbarnet så såg jag massor med buskar som kapats mitt av och häckar som klippts smalast nertill....

De här lindarna kommer säkert att överleva (zon1), men hur länge - och hur vackert är det...

[attachment=36365:vaktm_st...sk_rning.jpg]
Gunilla T
Så förfärligt -cry-.gif i våras såg jag något liknande men det var björkar. Tio björkar hade kapats precis vid lövsprickningen - nu står där tio lik på tomten.

Varför i helsefyr måste man misshandla vackra träd, de är ju så sköna när de får växa som såsom naturen skapat dem.
Boxer
*ryser* -fear-.gif
MariaS
En tyvärr allt för vanlig syn!
KURT
Bäst (eller värst) ser man det vintertid på fruktträden, med alla deras vattenskott .
*Ulrica*
Det är inte möjligt att de lindarna har kapats så för att bli hamlade lindar? Man börjar när grenarna är armstjocka och linden är ett vanligt träd att hamla. Fast lite konstig tid är det. Man brukar göra det i september...
Aqvakul
CITAT (*Ulrica* @ 14-06-2009, 19:47) *
Det är inte möjligt att de lindarna har kapats så för att bli hamlade lindar? Man börjar när grenarna är armstjocka och linden är ett vanligt träd att hamla. Fast lite konstig tid är det. Man brukar göra det i september...

grenarna är dessutom för grova...
CillaM
Någon stjärna tyckte väl en gång att det skulle vara bra med något som bröt vinden mot huset/husen. Att folk aldrig kan tänka när de planterar träd. Ett träd blir stort och man planterar inte så tätt, för det är ändå ingen häck i den bemärkelsen. Jisses, vilken mardrömssyn!
Näcken
Kanske det är så att de närboende klagat så mycket på skuggning att detta är ett försök att behålla träden. Funkar det itne kanske de tas ner istället. Fast kanske det varit bättre att gallra än att toppa?

Visa gärna bild när de vuxit till sig lite
Aqvakul
Jag tycker knappast de skulle skuggat där de står. Jag tror snarare det är en uttryck för nitisk "städiver".

Återkommer med ny bild i höst....
Ciczi
Fy usch... ranting.gif

Klassiskt fall av MMM - människa med motorsåg (och inga kunskaper)

//Ciczi
Aqvakul
3 M... sick.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon