|
sjöbäcken
14-06-2009, 18:13
Jo, jag är så blödig så jag nästan skäms.... Men jag undrar vilket är det humanaste (snabbaste) sättet att ta livet av sniglarna. Jag kommer INTE klippa dem, och INTE bränna dem, jag lider alla helvetets kval bara genom att gå och samla upp dem.... Att se dem gå under av grannarnas salt är på gränsen till vad jag klarar..... Men jag förstår ju att alla måste hjälpas åt om vi ska få snigelfritt. Nästa år har jag tänkt att skaffa nematoder, men vad gör jag i år...? Skratta inte mer nu, utan ge mig ett bra svar som mitt samvete klarar. Sambon tycker vi ska dränka dom i öl, kanske har de kul medans de går över då...
CITAT (sjöbäcken @ 14-06-2009, 19:13)  Jo, jag är så blödig så jag nästan skäms.... Men jag undrar vilket är det humanaste (snabbaste) sättet att ta livet av sniglarna. Jag kommer INTE klippa dem, och INTE bränna dem, jag lider alla helvetets kval bara genom att gå och samla upp dem.... Att se dem gå under av grannarnas salt är på gränsen till vad jag klarar..... Men jag förstår ju att alla måste hjälpas åt om vi ska få snigelfritt. Nästa år har jag tänkt att skaffa nematoder, men vad gör jag i år...? Skratta inte mer nu, utan ge mig ett bra svar som mitt samvete klarar. Sambon tycker vi ska dränka dom i öl, kanske har de kul medans de går över då...  lägga dom i en påse och sen in i frysen med dom. tyckte jag läste nånstans att det skulle vara rätt smärtfritt för dom.
jag lägger dom i ättiksvatten dom dör direkt. Ättika är dessutom billigt 24% ättika en rejäl klunk i vatten i tex den tomma bensindunken till trimmern.
Samla dom i en hink och häll på kokande vatten från vattenkokaren. Ännu billigare och mer smärtfritt. Men frysen är det absolut smärtfriaste, frågan är bara om man har lust att ha mängder med påsar med sniglar i. Och så plockar du väl inte de svarta, kölsniglarna och pantersniglarna, väl?
ännu en blödig här. Jag klarar absolut inte att hacka ihjäl dem (*spy*) och INTE HELLER att plocka upp dem! Vad jag gör är detta: Går ut i kvällningen med Snigelfritt. Släpper ner en nypa av detta över huvudet på varje snigel jag ser. I de allra flesta fall börjar de då äta av den giftiga produkten. Dessa sniglar ser jag ej mer. Tyvärr har jag inte upplevt att Snigelfritt fungerar att strö ut "på måfå" eller runt aktuella plantor. Serverar man det däremot direkt till djuren, så är de mer benägna att äta det.
Jag har också varit äcklad av detta men jag gör som CillaM: Kokande vatten från vattenkokaren. Jag vänder mig bort när jag häller. Detta äckliga grävde mannen ner dagen efter men jag har nu efter tre snigelsomrar lärt mig denna sista procedur också.
Starfight
15-06-2009, 13:45
Prova att bygga denna enkla snigelfälla med öl. Den tycker jag verkar praktisk, så slipper man handskas med dom slemmiga krypen om man inte vill! Såhär bygger du en snigellfälla.
CITAT (StinaR @ 15-06-2009, 00:05)  ännu en blödig här. Jag klarar absolut inte att hacka ihjäl dem (*spy*) och INTE HELLER att plocka upp dem! Vad jag gör är detta: Går ut i kvällningen med Snigelfritt. Släpper ner en nypa av detta över huvudet på varje snigel jag ser. I de allra flesta fall börjar de då äta av den giftiga produkten. Dessa sniglar ser jag ej mer. Tyvärr har jag inte upplevt att Snigelfritt fungerar att strö ut "på måfå" eller runt aktuella plantor. Serverar man det däremot direkt till djuren, så är de mer benägna att äta det. [attachment=36447:plockare.jpg] 49.- på jula.se
Jag gjorde en finfin snigeldödare igår med hjälp av silvertejp, spackel och en käpp. Katjuung, katjuung vad det giljotinerades sniglar. Vi dödade nog cirkus 100 var här hemma, sedan fick vi blunda och springa in, man kan ju inte ägna hela livet åt att döda sniglar. Visst är det riktigt äckligt, jag är otroligt blödig jag med. Efter ett par år inser jag att de måste dö, men inte sjutton är det roligt. Jag lägger ut snigelfritt men märker ingen som helst skillnad, lägger ut det i förhoppning ändå. Jag gör också ölfällor, har precis upptäckt att hästens foderjäst utrörd i vatten ger samma verkan (billigare) lite diskmedel i också, så drunknar de fint. Lycka till
Preussen
16-06-2009, 09:02
i höstas gjode jag en intressant upptäckt. jag har takpannor som avgränsare och innan jag hade grävt ner dessa stod de lutade mot en pallkrage. i september/oktober var det dax att gräva så jag flyttade på takpannorna och fann en mördarsniglar som låg vid sina ägg. snigeln klippte jag mitt av och äggen förstörde jag. färre sniglar i år.
Vi använder en 4 lit dunk för spolarvätska, med 2cm konc vätska i botten - samt en stekpincett. Synnerligen enkelt och smärtfritt. Sniglarna tvärdör (95% alkohol) och lägger sig till ro på botten, varvid vätskan stiger efterhand som jaktlyckan bidrar till innehållet. Det är alltid vätska ovanför sniglarna så det är bara att ställa ifrån sig dunken tills nästa jaktpass. Ingen lukt inget kladd och garanterat smärtfritt. När dunken är full ( c:a 1000 sniglar) skakar man ut marodörerna i en grop, sköljer med vatten och en näve grus, i med en ny skvätt och på dem igen. Min bror choppar dem med spaden, och låter dem ligga så skatorna kan ta dom (de slemmar inte längre och då äter skatorna upp dem). Det ser dock lite äckligt ut tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|