steffo100
14-06-2009, 18:18
Hej,
Var tvungen att kapa av en av de tre stora grenar som utgör nästan hela mitt fina plommonträd.
Nu är det väldigt "sido-tungt" och ser ut att ha rejäl slagsida..
Kan jag kapa ner de andra tre grenarna och därmed minska ner trädet eller kommer det att dö?
Det är egentligen alldeles för stort som det är och borde ner en bit.
Är det ok nu eller skall jag vänta?
Mvh Steffo
Aqvakul
14-06-2009, 18:23
Nej, man kan inte kapa stora grenar på plommonträd. Man kan kapa mindre grenar och då på sensommaren.
Det bästa du kan göra är att ta bort trädet helt. Ett stympat träd blir fult - fullt med vattenskott - och kommer ganska snart att ruttna bort. Plantera ett nytt träd, som inte blir så stort.
steffo100
14-06-2009, 18:30
OK - tack, det var nästan det jag trodde.
Trist dock.. - goda plommon
Mvh Steffo
Mariette
17-06-2009, 20:28
Vad är vattenskott?
Jan Lindgren
17-06-2009, 23:23
Hej!
När jag får fruktträd från England så anser leverantören att de är för stora så man kapar träden på mitten så att de går ner i lådan. Jag får alltså en barrotad pinne på en meter. Alla grenarna är också bortklippta. Underligt nog så rotar de sig och växer bra. En pinne som heter Gipsy som jag planterade förra året har utvecklats till ett litet träd som redan bär frukt. Ett avkapat plommonträd kan mycket väl klara sig och växa upp. Det finns ju också en möjlighet att odla en plommonbuske. Jag förstår inte riktigt varför vi envisas med att ha träd när vi kan ha fruktbuskar.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
18-06-2009, 00:02
CITAT (Jan Lindgren @ 18-06-2009, 00:23)

Jag förstår inte riktigt varför vi envisas med att ha träd när vi kan ha fruktbuskar.
MVH
Jan Lindgren
Du har en poäng, det blir ju enklare att plocka frukten. Träd är dock snyggare att se på, men det är väll sekundärt när det gäller fruktträd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.