Full version: Ek och gran
Pernilla i villa
Har en tomt med både trädgårds- och skogsdel. Har observerat att två träd, nämligen gran och ek växer väldigt tätt inpå varandra. De ser välmående ut båda två. Undrar dock om jag borde överväga att på sikt ta ner granen (ekar tar jag inte ned i första taget!)? Någon som vet?

Hälsar en nybliven villaägare
Huggorm
Det är egentligen en fråga om skugga. Gran växer fortare än ek, och kommer göra sitt bästa för att skugga ihjäl sin konkurrent. En ensam gran kan knappast döda en ek, men eken kommer bli ett mycket vackrare träd utan en gran att slåss mot. Jag hade tagit ner granen, men så har jag också ett djupgående agg mot granar.
Aqvakul
Jag hade tagit ner granen. De tenderar snabbt att bli alldeles för stora i vanliga villaträdgårdar.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 14-06-2009, 20:36) *
Jag hade tagit ner granen. De tenderar snabbt att bli alldeles för stora i vanliga villaträdgårdar.

Det gör egentligen ekar också, men dom är trevligare och blåser dessutom inte ner över huset
Aqvakul
Nåja, ekarna växer ändå inte lika fort...
Pernilla i villa
Tack för snabba svar, jag ska överväga att ta ned granen. Tomten är 2600 kvm och jag har flera granar att glädas åt men endast en ek!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon