Full version: dammbygge
peno
Här kommer lite kring mitt dammbygge. Hoppas att det ger lite inspiration till andra. (Kul att få visa upp resultatet så här långt också.)

Förra året påbörjade jag dammbygget. För precis ett år sedan var en krater grävd med hjälp av en hyrd Bobcat minigrävare. Det var en rolig dag att få köra en sådan.. Platsen, bredvid en bit berg i dagen, var ganska given. Berget skulle bli ett vattenfall ner till dammen.

Under semestern lade jag dammduken och fixade en brygga m.m. Lagom till dammen skulle fyllas så vräkte det ner regn. Så perfekt. Via vatten från hängrännorna blev dammen snabbt fylld. I augusti åkte 6 guldfiskar ner i dammen. Under vintern övervintrade guldfiskarna. När isen försvann så var det bara en som inte hade klarat sig.

Har mer att berätta om hur kul det är med ett "jätteakvarium" men det får bli senare. Här kommer lite bilder på dammen som den ser ut idag. Än ska mycket växa till sig men det börjar bli fint.

[attachment=36386:2009_06_13_012.JPG]
Dammen är grävd bredvid berg och en gammal gullregn.

[attachment=36385:2009_06_13_013.JPG]
Bryggan ger en viss sjökänsla.

[attachment=36384:2009_06_13_014.JPG]
En 24 v pump pumpar upp vattnet till en svart latrintunna fylld med leca och filter.

[attachment=36383:2009_06_13_015.JPG]
Så här långt verkar det vara bra balans i dammen utan UV (som drar onödig el) och kemiska galenskaper som algdödare. Belysningen runt omkring är soldrivna. De här är bra men det finns mycket skräplampor så se upp med vad ni väljer.

[attachment=36382:2009_06_13_016.JPG]
lenaandersson
vad fint, hur stor och hur djup ungefär skulle var intressant att veta.
MayaLisa
Riktigt snyggt!!
peno
Tack!
Den är ca 12 kvadrat på ytan. I djupzonen är den ca 1 meter. Skulle tro att den rymmer ca 6 kubik vatten.
velandabo
Jättetjusig damm. Har precis blivit medlem på den här sidan just för att få inspiration till trädgård
och dammbygge. Är relativt nybliven trädgårdsägare och suger åt mig inspiration från alla håll. Vi har
under första året gjort en damm som nu är under utveckling. Man är ju lite ivrig och står varje dag och räknar blad på näckrosor och studerar vattenkvalitet..... men det går ju så låååångsamt! blomma.gif Ditt dammbygge ser i alla fall väldigt proffsigt ut!
DragonLady
Jättefint, ett bra val av plats.. ser mycket naturligt ut tummenupp.gif
peno
Det tar sig fort med växtligheten runt dammen men i dammen går det långsamt. Jag räknar också näckrosblad... 5 just nu. Det går segare i vattnet men det är ju så kallt. Det är fortfarande bara mellan 8-10 grader på nätterna i dammen. Fiskarna trivs i alla fall. Jag matar dem knappt men de växer fint. Otroligt kul att titta på fiskarna. Det är svårt att gå förbi damen utan att stanna till och titta varje gång. Det finns fortfarande en del pyssel kvar med att få till vattenfallet men det får vänta till semestern. KAn föresten tipsa om att sätta penningblad vid kanterna. Jag har satt dem vid kanterna och redan växer de fint och täcker också dammduken när de växer ner mot vattnet.
peno
Så här såg det ut innan bygget drog igång.

[attachment=36558:2008_07_08_004_b.jpg]
Mony
CITAT (peno @ 18-06-2009, 09:20) *
Så här såg det ut innan bygget drog igång.

[attachment=36558:2008_07_08_004_b.jpg]

Vilken skillnad! Och vilket jobb du måste ha lagt ner? Det blev iallfall mycket fint. Som någon annan nämde så ser det verkligen ut som en proffsdamm!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon