Full version: temperaturen .......
kerstin z5-6
nu ligger den 10 -15 +
banan citron ,mm tropiska verkar tycka att det är för kallt?
Sen har jag problem med en del ohyra som jag Inte kan ha provado + till eftersom vi har fisk isamma rum ...
tips ?
Ingrid på Västkusten
+15 men huuuur är det med luftfuktigheten då?
Och mäter Du luftfuktigheten? och vem krånglar? Och vart mäter Du temperaturen då? hu är det med LJUSET?

Vilken sorts ohyra har Du?

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
Luffuktigheten är ok .. tror det snåldrar vi spikar ännu panel på utsidan ..
ohyra vet ej ..marmorerade blad ..?
Ljuset -som på badstranden smile.gifsmile.gif
Ingrid på Västkusten
Vad är ok? Ursäkta :-) men jag vet ju hur extremt torrt det kan vara i Norrland emellanåt - tropiska växter vill ha HÖG luftfuktighet. När dte är kallt är det torr luft som drar in sad.gif

Dessa växter med marmorerade blad (vilka är de?) - har de stått ute innan de kom in?

En ljusmätare samt en grunka för att mäta luftfuktighet rekommenderas å det allvarligaste....;-D

Hälsar ingrid

PS På måndag kommer stenläggaren hit!!!
kerstin z5-6
Luftfuktigheten är hög för norrlandsmått -ännu -55- 60
Små luddiga skaer sitter här o där -hur ser bomullslöss ut?
och ja växterna har alla varit ute

Rörmokare finns dom ? mad.gif mad.gif mad.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Om de har varit ute så är dte itn så konstigt, alla mina växter gör så de första månden inomhus ( elelr två) - va - vaddå inne? Vad är detta uhhh??? urk - men ju mörkare det blir så mera vänjer de sig. Är det nån speciell som bråkar?

55-60% är VÄLDIGT lågt i ett uterum med växter ( inte kaktusar d v s ) fast igen +15 är det medletempen?
Ludd kan vara mögel och det kan vara löss- vita tussar - med lite trådar i när man drar i den.

Hälsar ingrd som bara eldat ris hele dagen idag
Trädgårdsmannen
Ciao ladies,

Låter som sköldlöss - har det jag också, på citronträdet. Släpper en kletig vätska som kladdar som honung ungefär - inget kul att torka upp från golvet...går relativt lätt att ta kål på med ett insektsspray jag köpte i närmaste garden centret. Är ju iof något kemiskt medel - man bör inte äta frukterna inom några dagar, men jag vill inte riskera att dom förökar sig...ser dock aldrig att dom käkar blad såsom det brukar se ut när löss farit fram på andra växter.

Skilj på tropiska och subtropiska växter. Jag tror att exempelvis banan blir svårt att ha i vinterträdgård om du samtidigt vill övervintra citrusväxter eftersom de förstnämnda vill ha runt 20 grader året runt och citrus vill ha vintervila för att få igång blomningen.

Fuktigheten kan nog bara bli för låg - aldrig för hög. Exempelvis berömde jag dom i Palmhuset här i stan för att ha så hög luftfuktighet där bananplantorna står och då sa dom att dom för stunden hade problem med luftfuktighetsinstallationen...dom ville ha högre fuktkvot och ändå duschade det vatten från taket såsom det gör i frukt & gröntdiskarna i varuhusen....

Men, en luftfuktare skall väl inte vara några problem att införskaffa - den bör ju göra god nytta!
kerstin z5-6
bananen mår bäst av alla ..sad.gif löss är det -men nu måste jag stänga av o täcka dammen för att kunna bespruta- fb fisk !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon