bogg
Hej,

Har en Vanilla Planifolia jag vill ta sticklingar av, dock undrar jag hur man sätter dom för att rota sig?
Läst på nätet och hittat lite olika tips:

1. Ta stickling, lägg den i skugga i 1-2 veckor. Bind sedan upp den ovanför orkidéjord på en blompinne så att den bara precis nuddar jorden. Håll jorden fuktig.

2. Ta stickling, låt den ligga ett par dagar, ner med den i fuktig vitmossa/spaghnum

3. Ta stickling, låt den ligga och stoppa ner den i fuktig och luftig orkidéjord.

Någon av dessa metoder som är att föredra, och/eller finns det någon bättre metod?

De har ju oftast redan 5-6cm långa luftrötter, räcker kanske metod 1 då så att luftrötterna får stå för fukten ett tag innan vanliga rötter bildas? Eller ska man köra på 2 eller 3 och försöka få luftrötterna att börja agera vanliga rötter?

Tackar för tips!

Sofiia
På orkidéprat hittade jag detta tips.

Lägg sticklingen i blöt helt under vatten 10 min, ta upp den och låt ena ändan stå i vatten 3 dagar, lägg två av de nedersta noderna horisontellt i jorden och täck med ettpar cm jord, sätt fast sticklingen mot något som den kan klättra på, vattna igenom och håll sen jämnfuktig.

Jag hade nog kanske bara stoppat ner sticklingen i vitmossa och hållt fuktig. Men ja det är bara att välja mellan alla metoder biggrin.gif , varför man skulle låta den ligga förstår jag dock inte riktigt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon