Full version: Toppa Tamarillo
bogg
Odlar en tamarillo från frö, är nu c:a 30-40cm hög (och har gigantiska blad!). Bör dessa toppas eller klarar dom sådant själv?
Alexander-VG-zon3
jag toppar inte min ( dock kommer jag få stora problem till att få in den vinter då den är ca 1,5m). tycker dom är vackrare utan toppning.

dessa växter är kortlivade träd så att dom växer snabbt och högt och rakt i höjd och får många sidoskott. delar sig ''naturligt/av sig själv'' gör dom när dom nåt några m.

men du kan toppa den om du vill dom tål det utan problem. toppar du alla nya skott så får du en låg och buskig planta.
bogg
Hej flaxss!

Du verkar odla lite av allt möjligt du smile.gif

Du vet inte om det finns någon chans att få frukt på dom här i Sverige?
Vet att det dröjer ett par år, men annars?
Alexander-VG-zon3
tack, jag är nog lite av an ''allätare'' flirting.gif

denna växt trivs väldigt bra med den svenska sommaren. i en temp på +15c +25c passar den bra både för fruktsättning och för tillväxt. plus så gillar den dom svala nätterna som den kan få ute. så odla den gärna ute i ett soligt läge eller i ett växthus. den kan vara ute så länge det inte är frost.

för bra fruktsättning behövs också mycket vatten och näring under tillväxten.

den kan faktikst blomma redan efter andra år, annars börjar den oftast vid tredje-femte året. och den får rätt så bra med frukt i sverige. den går också odla inne som krukväxt dock har inte jag provat det.
bogg

Jag kör den som krukväxt just nu då jag inte har tillgång till annat än en väldigt liten balkong att odla på, och där trängs just nu redan tomater, gurka och jordgubbar smile.gif

Nackdelen är ju att den luktar bajs när man rör den biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
den funkar bra som krukmväxt också, men vi får hoppas du får blommor snart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon