Full version: Mitt lilla olivträd
mojan
Mitt lilla olivträd överlevde årets stränga vinterkyla med isolerad kruka och såg fin ut.
Så kom den starka vårsolen. Jag skyddade den för solen men jag var några dagar för sen. Solen hade redan bränt den.

Nu ser den helt död ut.
Jag har inte velat slänga den eftersom stammen är grön under barken när jag skrapar på den med fingret.

Inget händer (mer än att de bruna bladen faller av).
Den står nu på samma plats som i fjol, där den var fin och växte mycket.

Finns det hopp? Vad kan jag göra för att hjälpa den? (Jag skäms lite för att jag varit så slarvig. blush.gif )
[attachment=36416:DSC03663.JPG]
Alexander-VG-zon3
har du haft den ute i kruka?

såfall får du skrapa längre ner på stammen vid ytan, det är där dom dör under vintern i krukor.

är den brun längre ner och grön i resten så är den död. är den grön (friskt grönt och fuktig inte grön och ''torr) så lever den då är det bara att vänta oliver kan vara så sena som med att få nya skott i slutet av juli.
mojan
Jag har haft den ute i kruka, som jag isolerade väl.
Den är frisk grön under barken även långt ner på stammen. Då finns det alltså fortfarande hopp! smile.gif

Kan jag göra något för att hjälpa den?
-Näring/inte näring?
-Nu står den i skyddat västerläge. Flytta den till soligare plats i söder??
-Annat?

Annars är det alltså bara att ha tålamod med den?! kiss.gif
Alexander-VG-zon3
har du kollat vid strax ovan för jordytan och straxunder jordytan och den är friskt grönt (saftigt och mörkgrönt ska det se ut som inte ljustgrönt).

kolla noga då den kan frysa/ruttna bara på ena halvan. men när du verkligen kollat noga så har du tur finns där hopp. men oliver är väldigt sega med att få nya skott så placera den så soligt och varmt du kan och vänta.

hur kallt har oliven haft det ? har det varit under -10c så är den nog död även om den är grön underbarken. oliver ''fryser'' i det tillståndet den var i. och behåller den gröna färgen underbarken men dock en ljusgrön ''torrare'' färg.
mojan
Nu har jag varit ute i trädgården och kollat. Den är grön allra längst ner, saftig men kanske mer ljusgrön än mörkgrön.
Jag har nu satt den i den soligaste delen, lite undanskymd för den är ju inte precis vacker just nu.

Jag har väl inte så mycket att förlora, den får stå i sol och värme så får vi se.

Tack för hjälpen, flaxss!
MariaS
Om den nu är grön, så tror jag inte att det är så farligt. Däremot tar oliver vääääääldigt lång tid på sig innan de visar liv.

Har den inga blad, har det ingen betydelse om den står soligt eller skuggigt. Men solvärmen lär ju trigga den att sätta nya skott.

Se bara till att hålla jorden fuktig och ge den lite kärlek, så kommer den nog snart igång igen.
mojan
Fuktighet får den alldeles tillräckligt (kallas ösregn mad.gif ) och kärlek får den också i överflöd. wub.gif

Tack, MariaS
Alexander-VG-zon3
sedan alltför mycket regn gör att en oliv ruttnar som inte har blad som funkar.
mojan
Misstänkte det så jag tar upp den ibland på altanen för att torka. Tur att det bara är en lättflyttad kruka även om jag egentligen skulle vilja ha ett riktig OLIVTRÄD.
skogstroll
jag har ett jag med som jag trodde aldrig nånsin skulle få nya skott. Men först nu har den börjat att vakna till liv (lite i alla fall) Jag ska försöka ge den nåt godis och försöka göra den glad. Antar den vill ha varmt och torrt... fast kanske inte för torrt? confused.gif
Alexander-VG-zon3
är dom bladlösa så är det bra att dom inte har det för fuktigt. när dom sedan har blad och doms tår torrt och varmt så är det bra om den hålls lätt fuktiga. kanske torka ut någon dag om man gillar att vattna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon