Vad bra att jag kan hjälpa dig så här snabbt !

Tack föe gullökarna !
Jag har "täckt med klippt gräs " under 8-9 år och är väldigt nöjd.
Jag har funderat även vinterteckning, men har aldrig kommit till skott på hösten.
Jag har ju bönder här på knutarna så det vore enkelt att beställa en halmpall till tomten, men orket ....
Om man har vinterteckning ska man kratta bort täcket på våren för att jorden ska värmas upp.
Under sommaren , hmm, jag har inte ens funderat på jordtemperaturen på sommartid, för grästäcken skyddar så bra mot den gassande solen, håller jorden fuktigt även under en period på 30 grader under två veckor !
Jag vattnar småsådder, men aldrig under sommaren, om det nu inte har varit 3 veckor +30 grader och växterna skriker efter vatten .
Förutsättning är att man får massor av klippt gräs under våren, för man ska sluta med det vid midsommar ungefär.
Jag har haft två grannar som lämnar sina påsar till oss och vi har klarat oss med nöt och näppa.
Nu odlar vi nästan över hela tomten, mest grönsaker , någon rabatt, frukträd och olika bär.
Jag har fått två jätteleveranser från kyrkogårdsförvaltningen ( dom klipper här i närheten på en gammal prästgård ) och jag får en hel stor släpkärra på varannan vecka.
Det ser maffigt mycket ut och innebär kanske 30 svarta säckar i praktiken, men jag lovar att det går åt.
Maskarna äter upp det eller något , men bara på ett par veckor ser man skildnad.
jag fattar inte hur folk orkar med sina ogräs och mördarsniglar.
Jag känner mig lyckligt lottad att ha bara massa myror överallt ....
Va försiktig med småplantor under 2-3 veckor ( typ morot) så att dom inte får för mycket av det goda i början.
man kan strå första gången lite löst så att man ser lite jord här och där , eller bygga en 2cm vall på 3 cm avstånd från plantorna.
När det börjar få karaktärsplantor kan man ta täckning intill plantan på en tjockek 2-3 cm.
Nu har jag jord den sista täckningen för mina morötter som är ca. 5 cm höga och nu täcker jag nästan så att bara topparna syns.
Plantor som man planterar diret, kål, sguash, annat kan man täcka diretkt runt plantan .