Full version: Täckodling
Rigoletto
Hej!

Hoppas att det här är rätt forum för täckodling.

Nu ska jag börja med täckodling - jag vill inte rensa ett enda ogräs till!

Jag ser bara fördelar med täckodling, dock funderar jag på en sak. Solens strålar kommer ju inte ner till jordytan, måste inte det medföra att det blir kallare i jorden, och det är ju inte bra? Hoppas att det finns erfarna täckodlare här som kan svara på hur det ligger till med det här.

Jag tänker alltså på jordtemperaturen under juni-augusti. Jag tänker inte ha täckt över vintern och våren för jag har lerjord som jag tänker höstgräva och dessutom hade jag täckt i vintras och det medförde att tjälen gick ur jorden väldigt sent.

Hälsningar Ann
katah
Vad bra att jag kan hjälpa dig så här snabbt ! tummenupp.gif Tack föe gullökarna !

Jag har "täckt med klippt gräs " under 8-9 år och är väldigt nöjd.
Jag har funderat även vinterteckning, men har aldrig kommit till skott på hösten.
Jag har ju bönder här på knutarna så det vore enkelt att beställa en halmpall till tomten, men orket ....

Om man har vinterteckning ska man kratta bort täcket på våren för att jorden ska värmas upp.
Under sommaren , hmm, jag har inte ens funderat på jordtemperaturen på sommartid, för grästäcken skyddar så bra mot den gassande solen, håller jorden fuktigt även under en period på 30 grader under två veckor !

Jag vattnar småsådder, men aldrig under sommaren, om det nu inte har varit 3 veckor +30 grader och växterna skriker efter vatten .

Förutsättning är att man får massor av klippt gräs under våren, för man ska sluta med det vid midsommar ungefär.
Jag har haft två grannar som lämnar sina påsar till oss och vi har klarat oss med nöt och näppa.
Nu odlar vi nästan över hela tomten, mest grönsaker , någon rabatt, frukträd och olika bär.
Jag har fått två jätteleveranser från kyrkogårdsförvaltningen ( dom klipper här i närheten på en gammal prästgård ) och jag får en hel stor släpkärra på varannan vecka.
Det ser maffigt mycket ut och innebär kanske 30 svarta säckar i praktiken, men jag lovar att det går åt.
Maskarna äter upp det eller något , men bara på ett par veckor ser man skildnad.

jag fattar inte hur folk orkar med sina ogräs och mördarsniglar.
Jag känner mig lyckligt lottad att ha bara massa myror överallt ....

Va försiktig med småplantor under 2-3 veckor ( typ morot) så att dom inte får för mycket av det goda i början.
man kan strå första gången lite löst så att man ser lite jord här och där , eller bygga en 2cm vall på 3 cm avstånd från plantorna.
När det börjar få karaktärsplantor kan man ta täckning intill plantan på en tjockek 2-3 cm.

Nu har jag jord den sista täckningen för mina morötter som är ca. 5 cm höga och nu täcker jag nästan så att bara topparna syns.
Plantor som man planterar diret, kål, sguash, annat kan man täcka diretkt runt plantan .

MariaS
De flesta växter mår som bäst om de har det kallt om fötterna och varmt om huvudet (tvärt om vid groning) Så vitsen med täckodling, är just att det blir svalare och fuktigare runt växternas fötter.

Om man inte täcker, får man en varmare jord som torkar mycket fortare och så får man vattna mer och oftare istället.

På hösten täcker man istället med en presenning eller liknande (under ev. gräsklipp, halm...), så det inte går ner för mycke fukt i jorden + att täckmaterialet isolerar mot frosten. Då släpper tjälen fortare på våren och man kan lätt vända ner eventuell kvarvarande täckmaterial i leran, varmed leran blir mer lucker och med tiden mer lättarbetad.
Rigoletto
Tack katah och MariaS för era svar!

Jag behöver inte alls oroa mig för låg jordtemperatur alltså, lägre jordtemperatur är enbart positivt.

Tyvärr har jag inte tillgång till gräsklipp, ca två skottkärror kan jag få tag i per vecka, men det räcker ju inte långt. Jag hade tänkt täcka med halm (blandad med enstaka hästpluttar och -urin) och framför allt löv som jag kan samla på hösten och halvt nedbruten kompost.

Jag tänker köra på med gräsklipp hela säsongen, eftersom jag lägger på så lite. Är det jättefel?

När det gäller vintertäckningen är jag osäker. Det som hände mig i våras var att det blev ett snö-och istäcke över hela lotten som mitt täckmaterial var infruset i. Det gick inte att kratta bort (däremot hade det nog funkat att åka skidsko på). Ändå in i april var det täcket och jorden frusen. Kan det undvikas med presenning? Ska prova det.

Gräsklipp från kyrkogårdsförvaltningen låter lyxigt! Cyklade faktiskt förbi Solna begravningsplats igår, och såg en gräsklippshög lika stor som en ordinär gödselstack. Tänk om man hade haft bil och körkort…

Hälsningar Ann
katah
Du får skaffa en sådan cykelkärra wink.gif

Gräsklippet innehåller mycket kväve, så se till att inte ge det till jordgubbar och andra bär på våren alls,annars frå du bara massa blad men mindre bär.

Ge inte kippt gräs åt perenner , buskar och träd på höstkanten, annars kan dom inte förbereda sig bra till vintern.
Jag kan tänka mig att det det fungerar med grönsaker över sommaren,
Rätta mig om jag har helt fel.
Tulipanaros
För mig är problemet denna regniga försommar: sniglar. Har inte haft snigelproblem tidigare år, men regn i kombination med täckning blev visst för mycket. Bara snäll liten åkersnigel, så jag ska inte klaga, men ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon