Full version: Orkidè
moonstar
Jag undrar om man kan klippa av ett grönt skott ner till första ögat för att öka chansen till produktion av "bebis" orkidè. Plantan står nu i blom men dom skotten som jag tänker på är utan blommor. angel_not.gif
Biggan_
Om du menar phalaenopsis så är vissa sorter eller korsningar mer benägna än andra att sätta keikis. Phalaenopsis equestris är ett bra exempel, den sätter massor av keikis på samma gång.
Om du klipper ner så som du beskrev så kan det utvecklas en ny stängel med blommor eller en keiki eller så kanske resten bara torkar in.
Jag vet att det finns något medel att pensla på ett öga som stimulerar att sätta keikis men har själv ingen erfarenhet av detta. KEIKIPASTA
Döende brudorkidéer sätter också ofta keikis.
moonstar
Ok Tack. Jo jag har sökt på google efter sån pasta, men har inte lyckats hitta svensk. Har hittat tysk och dansk. Skulle iof kunna beställa från Drk.....men är inte så bra på danska whistling.gif
Biggan_
Det är ett hormonmedel, och jag tror inte att det får saluföras i Sverige till allmänheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon