Malva15
Jag har en Rose de Rescht på gården där jag bor och min granne vill flytta den p g a att äppelträdet som står i närheten får sjuka blad av rosbusken som står så den snuddar trädet.
Min granne har föreslagit en plats som innebär att den får morgonsol samt lite södersol (fram till strax efter 13.00) och nu undrar jag om ni tror att rosbusken kommer att blomma tillfredsställande i detta läge?
Dag
Jeg har ingen tro på at roser smitter over på frukttrær.
Men du kan godt flytte din RdR. Men det er ingen gunstig tid for
flytting av roser nå. Du må gjennomfukte hele systemet først og få
med deg en stor rotklump. RdR kan trives i halvskygge.
Dag
Thé
Det är mycket bättre om du kan vänta med att flytta den till hösten (om den ska flyttas). Som Dag skriver krävs det massor av vatten och ständig vattning resten av sommaren om den ska klara sig.
Stiffe
Din granne är loco. Finns ingen överförbar sjukdom mellan äpple och ros. Om det är någon som mår dåligt av att bladen nuddar varandra så är det snarast rosen. Å andra sidan, om äppelträdet inte ännu är fullstort så är det kanske lika bra att flytta rosen ändå, men inte förrän till hösten när löven fallit.
/S
Malva15
Tack alla för mycket intressanta svar!
Nu skall jag informera grannen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon