emmalofo
15-06-2009, 11:43
Hej,
Undrar om någon av er som har både Awakening och New Dawn har en uppfattning om huruvida Awakening är lika starkväxande? Jag har förstått att den vita varianten (White New Dawn) inte är det...
Ezereht
15-06-2009, 16:02
Jag har inte new dawn men dock awakening och jag tycker mitt ex är ganska piggt. Mycket frös bort av de långa skotten pga min klantighet, men hon är på banan igen nu. Kan gå ut och fota lite senare. Sen kanske man har olika förväntning vad "igång på banan" betyder. Mina kanadensare är ju klart maffiga i jämförelse, men Awakening i jämförelse med min Polyantha och Linnaeus så är den snabbare.
Christina i Taxinge~
15-06-2009, 19:47
Jag har båda och de är planterade med 50cm mellanrum.....
De är ganska lika i hastighet vad gäller tillväxten - ingen av mina blir särskilt stora, men det beror nog på att de står så trångt!
gulmåra
15-06-2009, 21:36
Syster min har Awakening mot en östervägg. Det är en ynklig stackare.
Jag tror den är rotäkta. Fast efter 8 - 10 år borde inte det spela så stor roll längre..
Har båda och dom växer så sakta, men jag tror Awakening är den som är svårast, många har skrivit om det på AOT/Rosforum. Och klätterrosor kan behöva flera år innan dom tar fart.
emmalofo
17-06-2009, 09:05
Tack för svar!
Satte en (krukodlad) New Dawn i höstas, och det har vuxit som sjutton nu i vår, är redan metern hög och har mängder med knoppar. Satte sedan en (barrotad) Awakening bredvid (ca 1 m från) i vår och den har några ynkliga små blad någon decimeter över marken. Säkert normalt, men så slog det mig att Awakening kanske inte var lika starkväxande alls, hade som sagt för mig att jag läst detta om den vita varianten av New Dawn. Nåja, den som lever får så...
Ezereht, fota gärna...
Ezereht
17-06-2009, 13:15
Hej nu har jag fotat. Hon kom igång ganska snabbt men nu har det ju varit kallt ett tag så har hon stått lite stilla. Bland mina klenare rosor har hon klarat sig bra tycker jag. Mina kanadarosor är större, men dom planterades också tidigare på sesongen. Awakening planterade jag på höstkanten och hon står ganska blåsigt. Hoppas hon får likadana stora godluktande rosor som hon hade i höstas.
Lite tråkig bild men det är kallt och mulet i dag med.. *stampar med foten. Regnar i alla fall inte just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.