carin1964
15-06-2009, 15:41
Ofta läser jag att man kan ha timjan som marktäckare. Vilken sorts timjan menar man då? Det finns väl olika sorter har jag för mig. Vilken brukar man använda till krydda och funkar den som marktäckare?
Alexander-VG-zon3
15-06-2009, 15:46
grå timjan är en härdig och tåliga lågväxande art. har små gråa och ludna blad. och blir väldigt låg. den växer snabbt också.
sedan finns det olika arter/ namnsorter som är lägre än exempel citron och kryddtimjan. det är kryddtimjan som man använder mest i mat - Thymus vulgaris heter den. men jag tycker exempel gråtimjan passar bättre som marktäckande.
Ja, citrontimjan blir ju inte särskilt hög alls. Men hur snabbt sprider de sig?
Gråtimjan smakar ju inte särskilt mycket timjan

Borde finnas någon art som går att kombinera som både marktäckare och krydda. Hur är det med backtimjan, smakar den timjan? För de är ju låga och sprider ut sig ganska bra.
Meriona
15-06-2009, 18:16
Citrontimjan är iallafall väldigt god, så om inte annat så kan man odla den för den sakens skull! Till och med min kräsna son går ut och skördar och strör på sina fiskpinnar! Jag odlar i kruka på balkong, så jag vet inte hur de är som marktäckare dock...
Alexander-VG-zon3
15-06-2009, 18:28
citrontimjan är god också. men hos mig är krydd och citrontimjan mer som ''bullar''. medan gråtimjanen är max 1cm men den är nog inte så god. gråtimjanen är nog den som blir lågast av alla mina.
citrontimjan tycker jag växer rätt så snabbt. backtimjan har jag inte ätit, men den är ju också låg. dock blir min alltid ful och vissna tillbaka rätt så mycket på vintern.
carin1964
15-06-2009, 19:25
Jag vet att Backtimjan är bra som marktäckare men jag tror inte att den passar som krydda. Har för mig att jag läste att den har mycket svagare smak. De bästa vore ju att kunna kombinera krydda som marktäckare.
Alexander-VG-zon3
15-06-2009, 19:43
då ligger nog Citrontimjan närmast, kryddtimjan blir högre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.