ingerlewin
15-06-2009, 16:51
Hej!
Har fått problem med mina gurkor och meloner i växthuset. Först dog en gurka och när vi grävde upp den var stjälken brunaktig o vi hittade en liten latv i den. Idag ger sig två meloner också. Kan någon tipsa om vad det är som händer?
Inglew
Det enda jag kan tänka på är att man skall inte vattna vid stjälkarna. För då ruttnar de lätt. Detta gäller gurka men om det gäller meloner vet jag inte riktigt.
Vad det kan vara för larv det har jag ingen aning om. Men det kanske är larver som orsakar problemet.
Jag kan bara rapportera att här sket det sig med gurkor också, både utomhus och i växthus, två olika sorter. Andra året i rad nu som det inte blir något. Det kan bero på kyligt väder, att jag slarvat vid omskolningen och att jag vattnat för nära, jag vet inte.
Nästa år ska jag skita i att förkultivera gurkor, utan sår dem på plats. Gjorde det första och andra året och hällde på hinkvis med vatten hur som helst och när som helst och fick mängder med fina gurkor.
Melonerna står i kruka inomhus fortfarande,men de har stannat av i växten på grund av kylan. Vi får se hur det går med dem.
Jag tror också att det kan vara rothalsröta, både gurka och meloner är känsliga för vatten mot rothalsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.