Har potatis i hink på balkongen, ville ha färskpotatis till midsommar. Potatisen har inte ens börjat blomma ännu, men de är ~1m höga och enormt tjocka stammar.
Har det blivit några bebispotatisar alls ännu? Kan jag skörda till midsommar?
Det gör inget om de skulle vara pyttesmå eller nåt, vill bara ha lite sommarsmak...
Aqvakul
15-06-2009, 17:46
du får väl försiktigt sticka ner handen och känna efter...
AnneMysan
15-06-2009, 19:30
Som Aqvakul säger. Jag brukar sätta ner ett par potatisar i blomlandet, och mamma har ett par hinkar på balkongen, och vi "pillar" lite i jorden och tar bara upp de som känns ok
Men du kan ju vänta till sista minuten.
okidok, det låter ju bra!
För endel sorter ser man inte heller när de blommar, så du kan ha missat det. Vanligaste problemet när man odlar i hink, är nog annars att man har alltför näringsrik jord, så att det bara blir blast och inga potatisar.
Aqvakul
16-06-2009, 06:41
CITAT (KURT @ 16-06-2009, 06:41)

Vanligaste problemet när man odlar i hink, är nog annars att man har alltför näringsrik jord, så att det bara blir blast och inga potatisar.
Jag har också två hinkar med potatisar jag tänkt äta till Midsommar. Förra året gjorde jag felet att dels ha näringsrik jord och dels ha dem för länge i växthuset, det var lianer jag odlade.

Inte en potatis värd namnet blev det.
I år har jag satt dem i 3 för 100 kr påsar, som jag hoppas är "bättre"
Så vi hinkodlare får väl hoppas på det bästa.
Pius
Ja, jag är så nöjd även om det bara är några få minipotatisar! Snart får vi se då...
Aqvakul
18-06-2009, 10:28
CITAT (Lottiz @ 18-06-2009, 11:08)

Ja, jag är så nöjd även om det bara är några få minipotatisar! Snart får vi se då...
Lycka till!
Tag upp hela hinkinnehållet, se till så att jorden inte är torr, och ta loss de potatisar som ser/känns bra
Därefter åter i hinken.
6st små potäter fick vi, och de smakade ljuvligt gott! ;D Det fortsätter att växa på balkongen så om en månad kanske vi får mer...
Aqvakul
21-06-2009, 15:41
CITAT (Lottiz @ 21-06-2009, 10:35)

6st små potäter fick vi, och de smakade ljuvligt gott! ;D Det fortsätter att växa på balkongen så om en månad kanske vi får mer...
Så roligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.