|
Hmm, hur var det nu? Vad för slags belysning skall till för att användas till tidig fröuppdragning inomhus? Har en rätt rymlig källare och kan sätta upp bord där och dra upp plantor. Kan man göra det hela säsongen då, med rätt belysning? Jag har 2 olika värmezoner beroende på vilket rum jag väljer (pannrummet värmer upp), så någon borde fungera värmemässigt. Men så var det belysningen...Jag har ingen lust att lägga ner en förmögenhet, men vill heller inte jobba i för liten skala s a s. Vad kan jag använda mig av, måste det vara ett visst sorts ljus, UV-ljus? Eller går vanligt ljusrör bra? Hur nära skall armaturen hänga? Hur många timmars dagsljus skall plantorna ha? Går det över huvud taget att driva upp plantor inne på vintern? Kan jag också "övervintra" mina små spädplantor på det viset (vissa frösådder har visat sig gro mkt långsamt)? Det vore ju urkul om det kunde gå! Ett växtprojekt mitt i vintern, som man sedan kan plantera ut på våren! Någon som gör på det viset??
kerstin z5-6
17-10-2003, 22:57
Titta i mitt album .. jag har vanliga lysrör -15 -20 cm över plantorna -närmare när de ska gro Januari börjar jag ..men i princip går det i nov ..det blir lång tid innan du kan plantera ut bara 
Vaow! Det ser snyggt och härligt ut!!  Så skall det bli här också en dag! Har du rumstemperatur då, eller går det bra med lite svalare? Vad har du för styrka på lysrören? Hur många timmar belyser du varje dag? Åhh, vad roligt! Det här skall jag genomföra på sikt!!
kerstin z5-6
18-10-2003, 09:00
jag har lysrör 900 serien - fullfärg-de är bra, och inga fantasi pris,  En del av mina lysrör är vanliga kallvita -36 eller 56 w i dubbla fattningar -ekonomisk fråga - man tager vad man haver  (Däremot ser jag ingen större förbättring med de specialanpassade "växtlysrören" med lila sken-dyra dessutom ) På bilder syns ung hälften av min odling i källaren. Där håller sig tempen kring + 15 vilket är bra -svalt = knubbiga plantor och mindre problem med sjukdomar jag belyser 12-16 timmar / dygn -ökar på i mars-till 16 tim, då jag börjar förflytta de små till ett mindre växthus -ute Det går jättebra att dra upp egna perenner på detta vis -över 100 sorter förra året Det går även fint att övervintra kinkeputtar som man inte fått bra storlek på -eller inte tål vintern ute under lysrör-banan tex  Fördelen med att så inne förutom att det är kul är ,att här uppe hinner jag få stora livskraftiga plantor innan vintern -vilket jag inte tycker att jag hinner alltid vid sk utomhus sådd -när de inte gror förrän i april maj .. Lycka till Vi får höras när det blir dags att så- Alltid kul att höra vad andra sår för sorter bered dig på en hobby som man fastnar för  Dessa plantor blir nåt helt annat än" fönsterbrädevarianterna"
Tack så hemskt mycket för alla tips!  Det här projektet kommer definitivt att bli av, fast i sinom tid som med allt.  Har talat med maken och fått klartecken att förfoga över ett helt rum i källaren till växtuppdragning! (22kvm) Har 2 trädgårdar där det inte fanns en enda perenn, så jag gör rabatter och fyller ut med blommor nu. I år så höll jag till på övervåningen (såg lite roligt ut med alla plantor!  ) och drog upp en stor mängd växter. Bl a riddarsporrar, olika aklejor, geum, stockros, sibirisk hjärtstilla, spansk digitalis, mariaklocka, olika borstnejlikor, temynta, lupiner, rudbeckia, margerit, himmelsblomma, isop, malvor, nepeta, lavendel, nattviol, ja lite "basic" plantor s a s. Har redan börjat bulla upp frön inför nästa säsong! Tack igen, så hörs vi igen så småningom!
andreas i uppsala
19-10-2003, 15:40
Jag köpte ett lysrör från willab(2st 56w)Dess huvuduppgift är att göra så att olivträdet,lagern,citrusen,arizonacypressen,t.fortunei,yucca's(filamentosa),rosmarinen mm ska överleva vintern (och blomma) (för senare uteplantering av vissa i vår) Jag har också sått en del frön varav vissa redn har tittat fram tex europeisk lärk,blågran,redwood,lager,oliv,pagod,kinesisk jujubar,japansk zelkova,ginkgo(dessa inför skaffades redan för 2 månader sedan)
Jag har också en avancerad kaktusfrö odling.Då har jag bara införskaffat härdiga opuntior,härdiga agave's,härdiga escobaria mm.Dessa ska också planteras ut i vår (stenparti i söderläge)eller nästa vår vi får se.
Jag var på plantagen igår och då hittade jag en bord fullt med kaktusar för bara 14.50 kr styck.Jagbörjade genast leta och jag fann en opuntia som jag är väldigt övertygad om är en pheacantha kan också vara en blandnig med en fragilis.(hittade också en liten agave,kan vara havardiana.
kerstin z5-6
19-10-2003, 16:49
Yucca filamentosa och rena Opuntia har jag ute i grus hos mej ,året runt
Har också Yucca filamentosa, i upphöjd sandbädd, men inköpta i år så de har inte blommat än. Kanske nästa år, om de klarar vintern, fast i zon 1 borde det väl gå bra!
andreas i uppsala
19-10-2003, 18:44
Jag planerar på att skaffa mig en musa basjoo och en rhapidophyllum hystrix kanske också en yucca rostrata och en chamerops h. cerifera Varav jag tänkt plantera ut r,hysrix och m,basjoo.Med ett mycket gott skydd så skulle det nog vägen(julgransljus)tror även jag ska plantera ut ceriferan mot en södervägg,undertak och ett koppiöst skydd.T.fortunei planerar jag nog att ha kvar i kruka men att sätta ner i jorden (med kruka på) och sen ta upp på hösten.anledning för svår(stor) att skydda. Det blr ett intresant expriment som kanske bjuder på en del överraskningar. ska införskaffa dessa i vinter. mvh andreas zon III (6a-6b,7a?)
kerstin z5-6
19-10-2003, 21:03
Du får hålla oss uppdaterade Andreas 
Fel rubrik, men, men... skulle så gärna vilja veta mer om den underbart vackra Yucca filamentosa: * ska den stå i rent grus/sand eller mer grus/sandblandad jord? Hur djupt behöver den ha sådant "växtmedium"? * sol hela eller del av dagen? * mycket/lite vatten? * mycket/lite näring? * hur bred/hög blir den? * när/hur länge blommar den? * hur gammal behöver den bli innan den blommar? * är den "svårodlad" på något sätt? * vissnar/dör den ner på hösten eller är den grön och fin året om? * behöver den täckas om den övervintras utomhus (bor i zon2)? * om man har den i en kruka och tar in den för övervintring (t.ex ca 8 grC), behöver den då ljus eller kan den förvaras i mörker? Lite vattning? Tacksam för svar om än bara på någon/några av frågorna  !
Jag tror att det står om den i nya Allt om Trädgård? Jag har ju inte haft mina så länge men så här mkt vet jag: Vill stå väldränerat på skyddad, varm och solig plats. Tål kylan men inte fukten vintertid (således aningen svårodlad). Skydda gärna mot vårsolen. Plantorna blir inte långlivade, men den skjuter ut nya bladrosetter. Mina har redan efter ett drygt halvår bildat nya små rosetter bredvid moderplantan. Mina står i sandblandad jord coh mår utmärkt. Så hoppas jag att de överlever vintern! Det var det jag kunde bidra med!
andreas i uppsala
20-10-2003, 18:16
1.huvudsaken är att den ska stå på en väldränerad plats tex stenparti 2.den trivs bäst med sol hela dagen men den klara av halvskugga(men då blommar den nog inte) 3.Det beror på.Om det är stekhett så kan den behöva en hel del vatten. 4.lite mindre näring skulle jag tro (samma släkte som agave tror jag) 5.1.5-2m hög (med blommstjälkarna räknat) 6.Den blommar i juli/augusti 7.Den behöver upp till 7år på sig innan den blommar efter det blommar den varje år. 8.Den tål regn,kyla men den behöver sol för att trivas 9.åtminstone bladen är städesgröna 10.de första två åren behöver den täckas(nästan ett måste)Man vill ju inte riskera något. 11.Den trivs nog bäst med ett lysrör men du bor i zon II så du borde plantera ut den.(tål -29 om inte mer)
Du kan beställa yucca filamentosa på hortogreen (78kr styck eller nåt sånt) Själv så tycker jag att yucca glauca eller yucca rostrata är att föredra framför filamentosa. mvh andreas
PS.sök på goggle.(kolla på floridata)
kerstin z5-6
20-10-2003, 19:50
Den där i alltomträdgård i nordöstläge i z 6 är nog ett av mina ex   Inte så rätt placerat precis men min äldsta  var frösådd så den tar tid på sig Numer har jag även på andra platser, lite välbrunnen kogödsel är inte fel på våren tror jag ... Har ett större ex som jag har i kruka -vill se blommor nångång  Det har övervintrat / en vinter redan , under lysrör utan problem med mycket sparsam vattning under vinterperioden .)
STORT TACK Ti bee, Andreas och Kerstin och alla andra som delar med sig av kunskaper och erfarenheter  !
CITAT (Ti bee @ 17-10-2003, 22:22) Hmm, hur var det nu? Vad för slags belysning skall till för att användas till tidig fröuppdragning inomhus? Har en rätt rymlig källare och kan sätta upp bord där och dra upp plantor. Kan man göra det hela säsongen då, med rätt belysning? Jag har 2 olika värmezoner beroende på vilket rum jag väljer (pannrummet värmer upp), så någon borde fungera värmemässigt. Men så var det belysningen...Jag har ingen lust att lägga ner en förmögenhet, men vill heller inte jobba i för liten skala s a s. Vad kan jag använda mig av, måste det vara ett visst sorts ljus, UV-ljus? Eller går vanligt ljusrör bra? Hur nära skall armaturen hänga? Hur många timmars dagsljus skall plantorna ha? Går det över huvud taget att driva upp plantor inne på vintern? Kan jag också "övervintra" mina små spädplantor på det viset (vissa frösådder har visat sig gro mkt långsamt)? Det vore ju urkul om det kunde gå! Ett växtprojekt mitt i vintern, som man sedan kan plantera ut på våren! Någon som gör på det viset?? Lysrörsarmaturer finns att köpa beg. Om Du håller ca 150W/m2 har du en god ljusstyrka. Med denna ljusstyrka kan du ha belysningen på högre avstånd. Jag har inte märkt någon skillnad med gula eller vita lysrör. Nu har jag gått över till högtrycksnatrium. Classicum har 70w högtryck- både natrium och metall för strax under 1000-lappen täcker 3-4 m2.
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-10-2003, 23:57) Titta i mitt album .. jag har vanliga lysrör -15 -20 cm över plantorna -närmare när de ska gro Januari börjar jag ..men i princip går det i nov ..det blir lång tid innan du kan plantera ut bara   vad läckert
kerstin z5-6
23-10-2003, 19:01
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|