Full version: Bladen vissnar
Jeloka
Planterade en klätterros i maj som har vuxit upp jättefint och vi har nog mellan 20-30 knoppar på den som förhoppningsvis snart kommer att slå ut.

Är dock lite orolig då vissa av bladen har börjat att vissna, ett blad här och där har blivit brunt och torrt. Vad beror detta på och vad kan jag göra?

Har fått tips från svärisarna att lägga på lite kogödsel, dvs att den har för lite gödning. Är det ett bra tips? När jag planterade den så satte jag den i ordentligt med rosjord, därefter har jag bara vattnat den då den behövt det.

Tips?
gulmåra
Hej! smile.gif

Mina rosor kan få lite bruna blad eller mest bruna kanter om det kommer en kall period efter att bladen hunnit slå ut ordentligt. Eller står i ett blåshål och det drar kallt på våren.

När en ros är så pass nyplanterad behöver den mycket vatten innan rötterna hunnit ordentligt ner i myllan. Särskilt om den bär på så mycket knopp. Jag vattnar alla nyplanterade rosor rejält (ca två hinkar åt varje ros) en gång i veckan så gott som hela sommaren om vädret är normal svensk sommar. Oftare vid riktigt torrt och varmt.

Rosjorden räcker nu till att börja med om det är en engångsblommande ros. Är det en ros som blommar hela sommaren och in på hösten kan den behöva lite koskit i juli.
Stiffe
Jag tror du behöver vattna mera och oftare.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon