Nina S
Jag har ett citronträd med en liten citron på (grön).

Jag har haft problem med detta lilla träd sedan jag fick det sad.gif , det är kladdigt på visssa blad (dom minsta), jag vet att det skall i vintervila, men det tappar så mkt löv unsure.gif

Jag hittade en liten "larv" på det härom dagen, efter det så har jag letat efter fler men kan inte hitta nåra fler....., jag undrar om det skall tappa så mkt löv?

dom stora bladen längst upp på trädet verkar må bra, inget kladd och dom faller inte av, kan jag göra något för att få det att må bättre?

//Nina
Ingrid på Västkusten
Kladd?

Kan bero på bladlöss eller så på vita flygare - även SKÖLDLÖSS - detta är en härke på citrusar!

Har Du trädet i ett varmt bostadsrum? Vintervila sker helst i ett lite svalare men ljust utrymme. Citrus byter ju blad lite då och då men reguljärt bladfall tyder på att någe annat är fel. Hur länge har Du haft den ? och hur har den stått sedan Du fick den och hur tänker Du vinterförvara den?

Köpt citrus är lite knepigt första tiden......överlevnad första vintern är också knepigt.

Hälsar ingrid
Nina S
Den stog först i ett österfönster, men sedan flyttade jag den till en svalare rum, där den även fick mkt sol...

Det verkade dock som att den tappade mycket mera blad där, så då flyttade jag den igen till ett lite varmare ställe. huh.gif

Jag hittade ju en liten larv på trädet, men jag har inte sett någon annan ohyra. Jag har haft den sedan september (fick den i present av syrran).

Är det bra att spreja den med Grönsåpa och vatten?? Fick höra av någon att det skulle funka bra wacko.gif

Nu vet jag inte vart jag skall ställa den eftersom den verkade må sämre i det svala rummet....., undrar just varför dom översta bladen ser så fina ut, den kanske håller på att reparera sig själv??

Har hört att det kan vara fel på rötterna, att dom lätt kan ruttna, kan det vara det tror du??

//Nina
Ingrid på Västkusten
Aha - dne är nyanländ, då kan det vara en reaktion att den tapapr blad - rötterna kan mann kolla genom att ta dne ur krukan - men oftast är det en tillvänjningsperiod när den komer hem till en. S länge de översta bladen är OK så :-)

Svala rummet borde vara ok - det är antagligen så att dne har svårt att bestämma sig hur den skall ha det. Var beredd på mera bladfall men kika också att det komemr nytt med :-)

Hälsar ingrid
Nina S
Okej, då skall jag vänta å se ett tag då...., det blir spännande att se om den kan hålla kvar den lilla citronen tills den mognar.. biggrin.gif

Tack

Nina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon