|
Hej, Jag har två medelstora (vet ej ålder) paradisbuskar (Kolkwitzia) som knappt blommar alls. Vi köpte vårt hus för tre somrar sen och första året blommade båda jättefint, men de sista två åren har det knappt varit en enda blomma på dom. Det finns massor av paradisbuskar i grannskapet och alla blommar jättefint. Vi bor i södra småland om det är till någon hjälp. Vad gör vi för fel? Sen vi flyttade in har vi bara låtit dom växa, inte beskurit något alls. Är det det som är fel, borde man beskära dom varje år, hur och när isf. Vad gör vi för fel!? Fråga om det är något mer ni undrar! Tack på förhand
Aqvakul
16-06-2009, 09:37
Rent allmänt så brukar Kolkwitzia ha lätt för att blomma. Äldre "utblommade" grenar kan gärna beskäras vid basen. De ska inte gödslas för mycket. Står de soligt? I skugga så blommar de sämre.
Du kanske kan ta några bilder på buskarna, så blir det lättare att bedöma dem.
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2009, 10:37)  Rent allmänt så brukar Kolkwitzia ha lätt för att blomma. Äldre "utblommade" grenar kan gärna beskäras vid basen. De ska inte gödslas för mycket. Står de soligt? I skugga så blommar de sämre.
Du kanske kan ta några bilder på buskarna, så blir det lättare att bedöma dem. Dom står soligt (i den mån det är sol nu för tiden  ). Ska försöka hinna med att ta en bild ikväll om inte vädret har hunnit bli för dåligt tills dess.
Ophelia
16-06-2009, 17:40
Kanske är så att den just aldrig har fått gödning och att den suktar efter lite näring. Förvisso är den inte den mest näringskrävande men mår mycket bra av att få sig en skopa då och då. Den gillar inte att stå i tung lerjord (även om den enl. egen utsago tycks vara ganska tolerant), den gillar lite torrare sandblandad jord. Beroende på vad ni har för jord skulle jag nog slänga på lite kompost för det är bra för att öka mullhalten och se till att jorden är väldränerad. Nu är det väl på håret gällande kvävenäring men lite höstgödsel framåt juli-augusti är väl inte fel för att den ska få lite "övervintringshjälp", eller pytsa på växtdelar som frå brytas ner under hösten/vintern/våren. Nästa vår kan ni ju se till att den får sig stallgödsel/kompost så jorden håller sig väldränerad och fin.
Detta är en buske som mår bäst av att få stå och är alltså inte den bästa busken för att formbeskära, den tar lång tid på sig att ge blommor när den beskärs. Om den ser risig ut och grenarna börjar ge färre blommor så kan du dock ta bort dem och det kan ske direkt efter blomningen. Den är trots allt ganska tolerant men låt den utveckas ifred men ta givetvis bort döda grenar och sådana som tycks peta åt all världens väg.
Jag skulle börja med att göra något radikalt åt jorden och tillföra näring och jordförbättringsmaterial.
Aqvakul
16-06-2009, 17:58
CITAT (Ophelia @ 16-06-2009, 18:40)  Kanske är så att den just aldrig har fått gödning och att den suktar efter lite näring. Förvisso är den inte den mest näringskrävande men mår mycket bra av att få sig en skopa då och då. Den gillar inte att stå i tung lerjord (även om den enl. egen utsago tycks vara ganska tolerant), den gillar lite torrare sandblandad jord. Beroende på vad ni har för jord skulle jag nog slänga på lite kompost för det är bra för att öka mullhalten och se till att jorden är väldränerad. Nu är det väl på håret gällande kvävenäring men lite höstgödsel framåt juli-augusti är väl inte fel för att den ska få lite "övervintringshjälp", eller pytsa på växtdelar som frå brytas ner under hösten/vintern/våren. Nästa vår kan ni ju se till att den får sig stallgödsel/kompost så jorden håller sig väldränerad och fin.
Detta är en buske som mår bäst av att få stå och är alltså inte den bästa busken för att formbeskära, den tar lång tid på sig att ge blommor när den beskärs. Om den ser risig ut och grenarna börjar ge färre blommor så kan du dock ta bort dem och det kan ske direkt efter blomningen. Den är trots allt ganska tolerant men låt den utveckas ifred men ta givetvis bort döda grenar och sådana som tycks peta åt all världens väg.
Jag skulle börja med att göra något radikalt åt jorden och tillföra näring och jordförbättringsmaterial. Jag är inte alls säker på att det är brist på näring. Om den växer och utvecklar ett friskt grönt bladverk, så är det definitivt inte fallet. Det är dumt att rekommendera gödsling om den snarare behöver "svältas" för att blomma. Höstgödsling är i vilket fall som helst alldeles onödigt. Eftersom grannarnars buskar blommar bra, så är det troligtvis inte styv lera. Någon beskärning har inte skett. Ett litet foto, kanske...
Alexander-VG-zon3
16-06-2009, 18:07
jag hade beskärt veck alla döda grenar och skadade/sjuka grenar (beskär den under JAS- juli-aug-sept eller under våren ). sedan beror det lite hur den har växt är den som en buske så hade jag också tagit veck gamla grenar längst nere. är den mer på stam hade jag inte gjort det.
och jag hade också jordförbättrat jorden till nästa vår, mylla ner kogödsel och lite kompost eller en kvalités plant eller trädgårdsjord.
även om den trivs i fattig jord så kan den ändå behöva få en boost vart tredje eller femte år då man förbättrar jorden m.m. och plus så skadar det inte om den får lite näring varje år men svag en gång räcker. men allt beror också vilken jord man har.
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2009, 10:37)  Rent allmänt så brukar Kolkwitzia ha lätt för att blomma. Äldre "utblommade" grenar kan gärna beskäras vid basen. De ska inte gödslas för mycket. Står de soligt? I skugga så blommar de sämre.
Du kanske kan ta några bilder på buskarna, så blir det lättare att bedöma dem. Här kommer en bild på mina två buskar. På västra sidan (sidan jag har fotat) finns det några blommor, men mot öster är det knappt några blommor alls. [attachment=36486:P1050263_21.JPG]
Ja någon näring lär dessa buskar inte behöva, men kanske en flyttning, även om det kan vara jobbigt. På andra sidan bilden ser ganska bra ut för paradisbuske.
Alexander-VG-zon3
16-06-2009, 20:50
CITAT (CillaM @ 16-06-2009, 21:17)  Ja någon näring lär dessa buskar inte behöva hur vet du att dom inte behöver näring? jag vet inte om dom behöver näring, men jordförbättring och extra näring kommer knappast göra dom ont utan bara vara bra för dom. nästan alla buskar mår bra av att man förbättrar jorden vart 3'e 5'e år och ger dom lite näring på våren-försommaren. sedan verkar det vara tillräckligt med ljust där dom står men visst orkar man flytta så stora buskar så kan man göra det till ett soligare läge. sol får dom aldrig för mycket av. men jag kan nästan garantera att lite näring hade gjort underverk nästa år. min egen växer i näringsrik jord i östläge och blommar överdådigt och verkar faktiskt må riktigt prima.
Aqvakul
16-06-2009, 20:51
"svält" den!
Alexander-VG-zon3
16-06-2009, 20:53
CITAT (Silva @ 16-06-2009, 20:55)  Här kommer en bild på mina två buskar. På västra sidan (sidan jag har fotat) finns det några blommor, men mot öster är det knappt några blommor alls. [attachment=36486:P1050263_21.JPG] tycker inte dom ser bar ut. men om du kommer åt kan du beskära veck döda grenar och ev gallra ut gamla skott. du måste inte göra det - men jag hade gjort det - men nästa år så kan du ge dom lite extra näring och bättra på jorden. det kommer INTE skada dom! tvärtom. bestämmer du dig för att flytta dom så gör det på hösten eller tidigvår (även om jag inte tycker det behövs). CITAT (Aqvakul @ 16-06-2009, 21:51)  "svält" den! varför?
Aqvakul
16-06-2009, 21:00
CITAT (flaxss @ 16-06-2009, 21:53)  tycker inte dom ser bar ut. men om du kommer åt kan du beskära veck döda grenar och ev gallra ut gamla skott.
du måste inte göra det - men jag hade gjort det - men nästa år så kan du ge dom lite extra näring och bättra på jorden. det kommer INTE skada dom! tvärtom.
bestämmer du dig för att flytta dom så gör det på hösten eller tidigvår (även om jag inte tycker det behövs). varför? Jag ser inga gamla döda grenar, bara väldigt kraftig vegetativ tillväxt... Troligen kommer den att blomma bättre nästa år. Men att gödsla upp den sätter bara ytterligare fart på tillväxten, medan blomningen hämmas. Linus - du är verkligen expert på många växter, men Kolkwitzia har jag hållt på med i snart 40 år.
Jag vill nog hålla med Aqva……
Jag har på gaveln av min lägenhet en gigantisk Paradisbuske (zon 4) som blommar överdådigt varje år.
Den har aldrig fått en droppe tilläggsnäring och den växer ur ett hål i asfalten. Så har den stått i ca 40 år utan att visa minsta symptom på näringsbrist.
/Anki
Alexander-VG-zon3
16-06-2009, 21:19
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2009, 22:00)  Jag ser inga gamla döda grenar, bara väldigt kraftig vegetativ tillväxt... Troligen kommer den att blomma bättre nästa år. Men att gödsla upp den sätter bara ytterligare fart på tillväxten, medan blomningen hämmas.
Linus - du är verkligen expert på många växter, men Kolkwitzia har jag hållt på med i snart 40 år. jag ser inte heller några döda grenar, men OM där finns så är det bra att ta veck dom. som jag skrev innan vet jag inte om den behöver näring men jag hade gjort det av att det inte kommer skada den. jag har sett paradisbuske som har växt i väldigt näringsrik jord den blommade INTE alls och hade års skott på 50-100cm. det tycker inte jag den på bilden har. plus behöver alla växter näring för att bilda knoppar plus rätt förhålladen. exempel behövs kväve för att bilda skotten som knopparna kommer på. jag SKREV inte gödsla upp den. utan att JORDFÖRBÄTTRA tills den fördel och att ev ge den svagdos näring under våren då alla buskar vilken som behöver näring för året även exempel ginst. att hård gödsla den nu är knappast ingen mening och kommer vara negativt för den lika så att jordförbättra vad jag vet skrev jag för nästa vår. lika så ska man knappast hård gödsla den varje år men en svagdos varje vår-försommar en gång kommer heller ej vara negativt för den. men som jag också skrev så hade jag gjort så, inget man måste göra. och bara för man hållit på med nåt länge menas inte att man kan det särskilt bra. det finns dom som odlar 20-30år utan att lära sig något nytt medan det finns dom som på 1-5år riktigt suger åt sig fakta och kan väldigt mycket. nu säger jag inte att det är så med dig bara att det är ett dåligt argument. tack för det du skrev dock tycker jag att jag är långt ifrån expert. det sista jag skrev var bara en not och ingen kritik eller nåt personligt. menar bara att det är ett dåligt argument det jag skrev är inget emot dig eller vad du kan. jag har själv använt dom argumenten att jag gjort nåt länge. men det är inget som berättar om man kan mycket eller om man inte kan. nu låter jag trådskaparen lyssna på våra ALLAS goda erfarenheter och välja vad trådksparen tycker är mest lämpligast. jag själv har sagt mitt och har inget mer att tillföra...
En liten fundering......
Kan det vara så att eftersom de står i gräsmattan och får del av gräslippet blir övergödda?
/Anki
Aqvakul
16-06-2009, 21:34
CITAT (flaxss @ 16-06-2009, 22:19)  jag ser inte heller några döda grenar, men OM där finns så är det bra att ta veck dom. som jag skrev innan vet jag inte om den behöver näring men jag hade gjort det av att det inte kommer skada den. jag har sett paradisbuske som har växt i väldigt näringsrik jord den blommade INTE alls och hade års skott på 50-100cm. det tycker inte jag den på bilden har. plus behöver alla växter näring för att bilda knoppar plus rätt förhålladen. exempel behövs kväve för att bilda skotten som knopparna kommer på. jag SKREV inte gödsla upp den. utan att JORDFÖRBÄTTRA tills den fördel och att ev ge den svagdos näring under våren då alla buskar vilken som behöver näring för året även exempel ginst. att hård gödsla den nu är knappast ingen mening och kommer vara negativt för den lika så att jordförbättra vad jag vet skrev jag för nästa vår. lika så ska man knappast hård gödsla den varje år men en svagdos varje vår-försommar en gång kommer heller ej vara negativt för den. men som jag också skrev så hade jag gjort så, inget man måste göra. och bara för man hållit på med nåt länge menas inte att man kan det särskilt bra. det finns dom som odlar 20-30år utan att lära sig något nytt medan det finns dom som på 1-5år riktigt suger åt sig fakta och kan väldigt mycket. nu säger jag inte att det är så med dig bara att det är ett dåligt argument. tack för det du skrev dock tycker jag att jag är långt ifrån expert. det sista jag skrev var bara en not och ingen kritik eller nåt personligt. nu låter jag trådskaparen lyssna på våra ALLAS goda erfarenheter och välja vad trådksparen tycker är mest lämpligast. jag själv har sagt mitt och har inget mer att tillföra...  Diskussionen i tråden gällde avsaknad av blomning och inte växtens allmänna välbefinnande. Att ta bort torra eller gamla grenar eller att gödsla till våren (inget är fel) kommer inte att göra ett skvatt för nästa års blomning.
Alexander-VG-zon3
16-06-2009, 21:48
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2009, 22:34)  Diskussionen i tråden gällde avsaknad av blomning och inte växtens allmänna välbefinnande. Att ta bort torra eller gamla grenar eller att gödsla till våren (inget är fel) kommer inte att göra ett skvatt för nästa års blomning. säker kan du inte va lika säker som jag inte heller kan vara. bägge sakerna kan funka lika bra ingen av oss vet säkert. du skrev själv att dom skulle beskäras, jag höll bara med dig. vad jag menar med jordförbättring kanske jag ska utveckla - står den i lerjord så förbättrar man så att den står mer väldränerat exempel vilket kan göra att den blommar sämre. lite kompost och plantjord och lite extra näring kommer inte skada den. ja det är sant att den trivs i väldränerad jord och fattigt men alla växter kan behöva en bosst någon gång. om så är fallet här vet jag inte säkert. som jag skrev innan.
Ophelia
16-06-2009, 21:52
Ja det var bra med bild. Ja de ser sannerligen frodiga ut, inga riskbuskar alls. Kanske bra att gräva bort en del av gräsmattan runt om, om den växer nära intill.
Sedan är det lite tråkigt att tendenser till att det "rackas ner" på de idéer som läggs fram. Finns nog ingen som kan ge klara besked och svar innan man gjort en ordentlig analys. Det vi kan och meningen med forumet är att vi ska bidraga med är idéer och tips på den information som framkommer. Trodde att sånt hade försvunnit men icke sa nicke!
Aqvakul
16-06-2009, 22:03
Nu när vi sett bilden på de fina buskarna så tycker jag följande:
Buskarna mår bra och då det är gott om årsskott så kommer de säkert att blomma bättre nästa år.
Tidigt i vår kan du gärna gallra ut de allra äldsta grenarna (men absolut inte två- eller treårsgrenar, som ska ge blommor). Håll gärna rent under busken och jordförbättra med kompost eller kogödsel. (Inget av detta kommer att påverka blomningen 2010, men är bra för busken på sikt.)
Lycka till!
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2009, 23:03)  Nu när vi sett bilden på de fina buskarna så tycker jag följande:
Buskarna mår bra och då det är gott om årsskott så kommer de säkert att blomma bättre nästa år.
Tidigt i vår kan du gärna gallra ut de allra äldsta grenarna (men absolut inte två- eller treårsgrenar, som ska ge blommor). Håll gärna rent under busken och jordförbättra med kompost eller kogödsel. (Inget av detta kommer att påverka blomningen 2010, men är bra för busken på sikt.)
Lycka till! Håll rent under buskarna….. Menar du då att de ska kratta upp gräsklipp? Jag skulle nog testa det. Har man välmående buskar som vägrar blomma så ”känns” det lite övergödning. /Anki
Aqvakul
17-06-2009, 07:41
CITAT (Anki V @ 16-06-2009, 23:09)  Håll rent under buskarna…..
Menar du då att de ska kratta upp gräsklipp?
Jag skulle nog testa det. Har man välmående buskar som vägrar blomma så ”känns” det lite övergödning.
/Anki Egentligen så menade jag att man ska hålla jorden öppen från gräs och ogräs - en allmän regel. Men annars är vi inne på samma linje. Buskarna är snarare övergödda äön undernärda. Man bör absolut inte tillföra extra gödning i form av gräsklipp, kycklinggödsel eller NPK.
Tack för alla svar, ska läsa igenom allt ett par gånger till (många olika tips att ta ställning till). Vi kommer nog att försöka gallra ut en del gamla grenar iaf, men det är nog lättare till våren, det är omöjligt att se vad som finns innanför alla bladen nu. Ev kanske vi kan ta bort lite gräs runt om också, får som sagt titta på det när dom fällt bladen.
Hungran
18-06-2009, 20:09
Jag tycker att det ser ut som om dessa paradisbuskar har blivit väldigt hårt beskurna och tror att det är därför som de inte blommar så mycket. Paradisbusken har ju ett naturligt "bågformat" växtsätt, dvs grenarna är lite bågformigt hängande. Om de inte blir hårt beskurna, för då kan de bli mer klotformiga. Jag har en mer än 3 m hög Paradisbuske som är mer än 25 år gammal. Jag brukar bara gallra den och klippa bort grenar som blommat i flera år och lämna en "stubbe" på 10 cm och då skjuter den villigt långa årsskott. Min Paradisbuske är just nu helt översållad av blommor och ser helt fantastisk ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|