Full version: Så gräsmatta
MalinBaltzar
Vi håller just nu på att bygga hus och har inflyttning i början av augusti. Vi har så smått börjat kika på hur vi ska göra med trädgården även om det mesta inte kommer bli förrän till våren flirting.gif Jag har googlat lite på nätet om hur man sår gräsmatta bäst men det står så olika så jag tänkte det är bäst att kolla med experterna! coolgleam.gif

Underlaget idag är lerjord och vi bor i allra södraste Skåne. Hur grundar man bäst för gräsmattan? Och har ni tips på bra inköpsställe för jord är det jättevälkommet! thanks.gif

När ska man så? Är det lika bra att göra det på en gång i augusti eller bättre att vänta till våren?

Jag läste någonstans om att man ska lägga fiberduk över för att skydda gräset men någon annanstans stod det att grässtråna då blir försvagade, vad är bäst anser ni?

Vilken grässort föreslår ni?

Något annat att tänka på? biggrin.gif

Snart, snart SNART får jag min alldeles egna trädgård yahoo.gif
Källtorpet L&T
försök att jämna till jorden så att det blir slätt och fint innan vintern..
nu bor du i Skåne så nå´n tjäle blir du väl knappt drabbad av tyvärr, den brukar göra susen på schaktmassor och jord som är utslätade..
men däremot så kan höstregnen göra att du får en liknande effekt, att jorden sjunker ihop och håligheter fylls igen..

jag skulle vänta till i vår med att så, kratta till marken en vända innan bara och se till att eventuella "sättningar" fylls igen..
håll lite koll på bönderna när dom sår så är det lämpligt för dig oxå..
kom ihåg att vattna, måttligt och ofta..

vitsen med markduk vet jag inte, det känns överdrivet..
sortval beror väl på vad du har tänkt med gräsmattan, det finns anpassade blandningar beroende på aktivitetsnivå..
http://www.weibulls.com/IboxServlet?id=KAT...3_001&OPEN=

vad gäller jord så googla eller prata med dom som gjorde grunden till huset..
de flesta grävmaskinister brukar veta vilka som har grus och jord till vettiga priser, det är bara att anfalla första bästa grävmaskin..
MariaS
Om du har lerjord i grunden, kommer du tjäna massor av tid, om du kan så i höst. Oavsett vilken gräsblandning du väljer, tar det sin tid innan gräset blir så starkt att man kan gå och slita på det hur som helst.

Alternativet skulle då kunna vara att rulla ut färdigt gräs. Lägg då ut ca 5cm sandjord ovanpå leran, så kommer du ha en kanonfin gräsmatta efter ett par veckor och den kommer hålla sig sån i många år.
MalinBaltzar
Tack för jättebra svar! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon