Full version: Trädgårdsnattviol
SysterJord
Har till min glädje en massa trädgårdsnattvioler som vuxit upp i min trädgård (trodde det var ogräs, men har nu lärt mig bättre!). Men de är på lite fel plats... Jag skulle vilja flytta dem till en annan del av trädgården och undrar hur jag ska göra.

Kan jag flytta dem nu då de blommar?
Kan jag även eller hellre flytta dem då de blommat ut? confused.gif

Har förstått att de är bienner (antar att det är därför jag inte såg några förra året, men förstår inte riktigt ändå hur de hittat till min trädgård nu) och undrar hur blomningen kommer att komma framöver. Är de så att de frösår sig själva och så tar det två år tills de blommar nästa gång, så man får bara blomning vartannat år?

Hoppas ni orkar svara på några av mina nybörjarfrågor! smile.gif
Ezereht
Dom är rätt härdiga så jag tror du kan flytta dom om du bara vattnar dom och kanske försöker skugga dom lite. Jag planterade en förra veckan (som jag köpte i kruka) och den har hämtat sig.
4:an
Jag har planterat om mina som var hyfsat stora....det gick bra, men man fick gräva ganska djupt för att få upp dem...men de lever och blommar nu på annan plats!
SysterJord
Tack för svaren, det låter hoppfullt! smile.gif De kommer få stå lite skuggigare så det blir kanske bra för dem.
Ska nu bara rensa färdigt (läs: hacka sista kirskålen och täcka och på med ny jord) först.. sweatingbullets.gif

Någon som hade några idéer angående denna fundering?:

Har förstått att trädgårdsnattviolerna är bienner (antar att det är därför jag inte såg några förra året, men förstår inte riktigt ändå hur de hittat till min trädgård nu) och undrar hur blomningen kommer att komma framöver. Är de så att de frösår sig själva och så tar det två år tills de blommar nästa gång, så man får bara blomning vartannat år?
Ezereht
Jag antar att med tiden kanske man får blommor varje år? Efter som dom frösår sig år efter år? Så plantor finns som är både ett och tvååriga på samma ställe. Men ajg vet inte hur ddet fungerar, men jag hade blommande nattvioler på samma ställe utan att göra något i två år, och sen borta. Först då läste jag att dom kunde frysa bort och var tvååriga. Nu har jag köpt egna frön och ska så så jag har till nästa år för jag älskar dem biggrin.gif
Red Top
Trädgårdsnattviolen är kanske bienne om den växer vilt, men jag har några exemplar som jag vårdat rätt ömt( om man bortser från att de fick övervintra på annan plats när vi gjorde om rabatten) och de blommar för femte året i rad. Runt om på vår vildvuxna tomt dyker det dock upp nya exemplar varje år i olika färger. Allt från vitaste vitt, till rosa och lila. Jag älskar dem för deras underbara doft på kvällen.

Om jag vore du, skulle jag vänta med att flytta dem tills de blommat över. Du kan också klippa ner dem innan de går i frö, så blommar de en gång till. Kanske inte i år, om du flyttar dem. Men tänk på det nästa år.
Fågelvägen
Hos oss har de sått sig här och där på hela tomten. Visst doftar de härligt, men eftersom de tagit över ett helt f.d. trädgårdsland (stort!) så har jag börjat gräva upp en del av dem och förpassa dem till komposten. De flesta är violetta, men också rosa och vita finns. Blomning har vi varje år, men jag tror inte de enskilda plantorna är särskilt långlivade. Alltså 2-åriga, som ibland blommar ett år till, verkar det som.
Red Top
Här är en bild på en av de trädgårdsnattvioler som blommar för femte året i år. Att de inte frösått sig på samma plats vet jag, eftersom jag klipper bort alla blomställningar varje år och blomflor två aldrig hinner gå i frö innan frosten tar dem. smile.gif

Trädgårdsnattviol mm

SysterJord
Tack ska ni ha för svaren!
Jag tycker mer och mer om mina trädgårdsnattvioler och skäms nu lite för att jag trodde de var ogräs...! blush.gif
Det låter toppen att vänta med att flytta dem tills de blommat ut, då har jag hunnit förbereda bättre för dem på nya stället.
Nästa år, då jag ska klippa dem för att få en till blomning (vilket jag ju gärna vill!); hur långt ner ska jag klippa dem? Finns det någon tumregel att hålla sig till?

Må väl i sommaren (som väl äntligen kommit på riktigt nu?)!
mojan
Jag har dem överallt i trädgården. Doftar härligt men lite skräpiga efter blomning.
Jag ryckte just upp en planta (lila blommor) som hade hamnat helt fel.
Om någon är intresserad av den så PM:a mig för byte mot något annat.
4:an
De doftar verkligen underbart en vindstilla kväll! Men visst ser de lite skräpiga ut efter blomningen!
Eva 33c
CITAT (SysterJord @ 22-06-2009, 14:01) *
Nästa år, då jag ska klippa dem för att få en till blomning (vilket jag ju gärna vill!); hur långt ner ska jag klippa dem? Finns det någon tumregel att hålla sig till?

Gör som Red Top, och börja redan i år. Dvs när blommorna vissnat så klipper du bort hela blomstjälkarna. Med lite tur producerar plantan nya blommor eftersom den aldrig gick i frö. Det är just det där med att bilda frö som kan få plantan att tycka att den gjort sitt för överlevnad.
Jag har alltid betraktat denna växt som bienn, hos mig dyker den upp lite här och var varje år. Men när man läser i Virtuella Floran och "Skud" (Svensk Kulturväxtdatabas) så anges den som en "två eller flerårig" växt. Nu har jag köpt frö till den vita varianten, som jag inte har sen förut, och planerar att behandla den som Red Top så jag får ha den kvar på samma ställe under längre tid.
SysterJord
Tack! Ahaa, så om jag klipper ner dem så lurar jag dem att blomma nästa år igen? I stället för om de fått gå i frö och då tyckt att de "gjort sitt"? Då tror jag att jag gör lite olika för jag har så många plantor, en del får gå i frö och en del klipper jag ner, så kanske något av det fungerar i alla fall. 000.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon