Exotic
Hej ,

vet att man inte skall såga bort grenar i björkar , men vad gör man när en Björg som stod ex på vår tomtgräns för 25 årsedan, har nu vuxet och är Enormt hög och stor plus att grenarna när nästan in till vårt tak...ca 4 1/2 m från tomtgräns till vårt hus .

Gillar inte att den täcker så långt in över till oss plus hur är deras växt sätt under mark ???

och nu skall vi lägga ny gräsmatta och nere vid björkens fot har blivet så mycket högre än vår nivå som gräsmattan en gån var, vi måste såga bort massor inpåvår sida för att komma i rätt nivå...vi tror oxå att den idag står in på vår tomt ..

Så frågan är vad gör man i detta läge ...vi måste gör nått..jag älskar träd men ibland så står dom bara helt fel när dom blir dessa jättar ..

Hoppas på lite info om vad ni vet ..

Tack på förhand rose.gif sos.gif
Källtorpet L&T
CITAT
vet att man inte skall såga bort grenar i björkar , men vad gör man när en Björg som stod ex på vår tomtgräns för 25 årsedan, har nu vuxet och är Enormt hög och stor plus att grenarna när nästan in till vårt tak...ca 4 1/2 m från tomtgräns till vårt hus .
det är inte någon större fara att kvista av en björk så länga men inte gör det under den tid som dom savar, alltså tidig vår..

CITAT
och nu skall vi lägga ny gräsmatta och nere vid björkens fot har blivet så mycket högre än vår nivå som gräsmattan en gån var, vi måste såga bort massor inpåvår sida för att komma i rätt nivå...vi tror oxå att den idag står in på vår tomt ..

menar du att ni tänker såga bort rötter för att ner i nivå på gräsmattan??
i så fall kan du ju lika gärna fälla omkull trädet på en gång, den kommer garanterat att stryka med..
Aqvakul
Det låter som om du borde försöka komma överens med grannen om att fälla trädet...

Alternativet är att kapa grenar, vilket bör göras på sensommaren. Rotsystemet kan du inte göra något åt...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2009, 13:35) *
Alternativet är att kapa grenar, vilket bör göras på sensommaren. Rotsystemet kan du inte göra något åt...

Kan och kan, med spade, korp och yxa kan man göra en hel del. Men trädet kommer inte att tycka om behandlingen, den saken är säker
AnneMysan
Första frågan är om det är DIN björk,Exotic. Om det är så, undrar jag om det inte skulle vara bäst att helt såga ner björken. En björk dricker ju så fruktansvärt mycket vatten, så det blir inte mycket över till gräsmattan. Däremot finns chansen att små björkbarn sticker upp ur jorden från roten. Kan vara en idé att börja om från början kanske, med en helt ny.
Annars är det ju bara att toppa den och klippa in de nedersta grenarna. De översta grenarna bildar en ny topp.
Så har vi gjort med en ca 60 år gammal björk (flera gånger). Och många toppar har den nu.
Huggorm
CITAT (AnneMysan @ 16-06-2009, 21:02) *
Första frågan är om det är DIN björk,Exotic. Om det är så, undrar jag om det inte skulle vara bäst att helt såga ner björken. En björk dricker ju så fruktansvärt mycket vatten, så det blir inte mycket över till gräsmattan. Däremot finns chansen att små björkbarn sticker upp ur jorden från roten. Kan vara en idé att börja om från början kanske, med en helt ny.
Annars är det ju bara att toppa den och klippa in de nedersta grenarna. De översta grenarna bildar en ny topp.
Så har vi gjort med en ca 60 år gammal björk (flera gånger). Och många toppar har den nu.

Tror inte man kan rekommendera att toppkapa en såpass gammal björk, risken är överhängande att stammen ruttnar upp innifrån. Visserligen kan den stå kvar i många år ändå, men björkar har lite svårt att hantera stora skador
Sne4
CITAT (Exotic @ 16-06-2009, 12:57) *
Gillar inte att den täcker så långt in över till oss plus hur är deras växt sätt under mark ???

Så frågan är vad gör man i detta läge ...vi måste gör nått..jag älskar träd men ibland så står dom bara helt fel när dom blir dessa jättar ..

Visst tål björkar att bli av grenar, men jag tror vanligaste gången är att det sker i samband med ett ägarbyte på ett hus och den gren som kapas har hunnit bli riktigt grov - därmed hinner inte björken valla över såret innan det har tagit skada. Mina björkar har jag stamkvistat en bra bit upp, de 'vuxna' björkarna har c:a 4m upp till första grenvarvet, men hur långt upp man stamkvistar beror ju på hur man vill att trädet ska se ut.

Om det viktigaste för er är att ha en plan och grön gräsmatta - ta ner björken, annars kan man nog leva med att höja upp nivån så att det täcker rötterna och ta ut höjdskillnaden på en större yta så att man inte stör sig på nivåskillnaden.

Björkar tycker iaf jag är vackra träd som pryder sin plats, om man inte är pollenallergiker, eller om man prioriterar en grön gräsmatta, eller.. rolleyes.gif
Aqvakul
Problmet med björkar är att de med tiden blir väldigt stora och då helst ska betraktas på avstånd. De konkurrerar också framgångsrikt ut andra växter som buskar och perenner genom sin oerhörda törst.
Exotic
Björken är inte våran..så vimkan inte ta ner den och jag tror inte att dom vill ta ner den..

Det är så liten yta att få till höjden där den står, så att höja är inget val för oss..och som sagt björken är enorm och växt enormt pår 25 år som vi bott här ,och den fanns när vi flyttade in.

Jag gillar träd men sådana bjässar bara några meter från vårt hus är inget bar..och somAqvakul skrev dom skall ses på håll..

Tack alla för era svar rolleyes.gif
Aqvakul
Om du besväras av grenar som hänger in på din tomt, så bör du be grannen att avlägsna dem. Om han då inte gör det, så kan du ta bort dem. Det är inte optimalt för trädet att ta bort större grenar, men inte heller katastrofalt. Sensommaren är bästa tiden. Däremot är det mer tveksamt om du kan börja gräva bort trädets rötter.

Tyvärr så anar man början till, eller en pågående, grannkonflikt. Obehaget av trädet får vägas mot andra obehag. Grannkonflikter kan bli väldigt jobbiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon