Exotic
Hej på er , '

Förra sommaren skrev jag om detta med en stamros som jag best från Flora Lineea "Golden Celubration" en guls fylld Austin ros med den mest fantastiska doft rose.gif

Men sagt och gjort satte oss i bilen från Göteborg ner till Helsingborg för att hämta den Jippiiiii
men under hela förra sommaren doftade inte en enda ros thumbdown.gif jag blev så besviken..och dom var inte alls förståene att jag var missnöjd med rosen..men visst jag skulle vänta sa dom och nu är det en ny sommar och nya roser som snart skall slå ut..och såklart hoppas jag på att den skall dofta denna sommaren smile.gif

Vad skulle nigöra om den intedoftari sommar ??
Erika i Sandviken
Köpt en som doftar kanske.... rolleyes.gif

Köp en Abraham Darby istället så ska du få känna på doft.
Själv har jag bredvid cafébordet en krukad Prima Ballerina och den doftar kan jag lova!
Ezereht
Men det står ju överallt att golden celebration ska dofta så gott, jag har också funderat om man skulle våga den rosen just för doften och dom härligt gula bolliga blommorna (okej då gula bolliga blommor kanske var första anledningen). Förstrå du är besviken. Fast jag kan tänka mig det blir lite annorlunga för en stamros än för en ros som har möjlighet att ha egna rötter i jorden?

Vad konstigt att FLora Linnea inte förstår dig. Men om du är missnöjd med rosen kan du säkert sälja den vidare för nästan samma pengar som du köpte den för, för en stamros brukar ju bara bli vackrare med åren om den sköts väl. Så kan du köpa något annat. Fast ahde jag en golden celebration... skulle jag aaaaaaaaaaaaaldrig släppa den.
Erika i Sandviken
Jag har en relativt stor Golden Celebration,tyvärr kan jag på rak arm inte svara om den doftar mycket,minns helt enkelt inte.
Men jag ska försöka återkomma om doften.
Stiffe
Har du otur har du helt enkelt fått ett exemplar som inte doftar nämnvärt. Våra Therese Bugnet är sådana. Jag är superbesviken. Möjligtvis kan det kanske också bero på var och hur den står. Om man inte har rosen i kruka så är det inte så lätt att pröva om annat läge och annan jord gör någon skillnad.
/S
Kajsa
Har den själv i rabatten men minns inte om den doftar, enligt LÅG ska den dofta gott. Rosen är sååå vacker och för mig är det det viktigaste, har inte tid köra näsan i alla rosor. Det är dessutom så mycket annat som doftar, så jag skulle strunta i det.
Exotic
Erika ..javistt men jag älskar just denna rosen, Abraham Darby är bara helt underbar smiley_small_hug.gif

Ezereht Den doftar helt fantastiskt underbart, en av mina favoriter.. men min ena som var i rabatten dog ohmy.gif( så jag köpte ny, och den doftar kanon..och jag är en Älskare av doft, så du skulle inte bli besviken om du köpte en ..jag lovar ohmy.gif)..men dock är det inte ok med en doftlös ros ..men svaret kommer snart med det nya som slår ut smile.gif

Stiffe
vad tråkigt när det blir så , men för min del som jag skrev så är det inte ok tycker jag om en ros som skall dofta är helt doftlös.. så jag förstår dig till 100%.

Hallå Kajsa Länge sedan...ja det är helt Fantastisk i sitt utseende, men jag vill att det skall dofta , det var därför jag köpte om den ohmy.gif))

bara ett litet P.S. jag är helt på det klara med att det kan bli fel ibland , men fel är till för att rättas...
men jag blev besviken på FL förra året...men som sagt jag vill nu se vad det blir av min GC..och jag xxx mina fingrar att den skall dofta till 1000 ohmy.gif)))

Bra ordspråk " Ett misstag är inte begått fören du förnekar det "[color="#FF8C00"][/color][attachment=36493:DSC00088a.JPG]
Adelina
Fast min erfarenhet av rosor säger att det är så olika hur de doftar. Det beror på så många saker...temperatur, tid på dygnet (vissa rosor doftar nästan ingenting ibland, och rätt vad det är så ger de ifrån sig doft...), vissa doftar inget förrän de nästan är överblommade....är det rosen på bilden som är den misslyckade? Den SER ju fin ut i a f smile.gif
Exotic
Visst är det så ..men tyvärr spelade det ingen roll när jag doftade på den ...varm ,kall mittimellan dag..sol skugga dag kväll...just utslagen eller i slutet .
Men det är en ros som doftar mycket ...och den jag har doftar absolut Noll,men som sagt jag lever på hoppet för snart är det utslagna.....visst såg den härlig ut.

CITAT (Adelina @ 17-06-2009, 07:55) *
Fast min erfarenhet av rosor säger att det är så olika hur de doftar. Det beror på så många saker...temperatur, tid på dygnet (vissa rosor doftar nästan ingenting ibland, och rätt vad det är så ger de ifrån sig doft...), vissa doftar inget förrän de nästan är överblommade....är det rosen på bilden som är den misslyckade? Den SER ju fin ut i a f smile.gif

Christina i Taxinge~
Jag tror att du fått fel ros.
Finns det plats & möjlighet så stoppa in den i bilen, ta kvitto med dig (du har väl sparat?) och placera den framför nån på Flora Linnea och tala om att du vill ha en GC som doftar mad.gif
Punkt!

Exotic
Nu har den blommat igen ...och tro det eller ej ...
Den är Totalt Doftlös thumbdown.gif mad.gif
Så nu får vi se hur FL tänker att sköta detta..

och Christina i Taxinge jag håller med dig,fast jag vet inte om jag vill åka 40 mil Grrrr
men som sagt, dom var inte så förstående förra årert , men vem vet i år kanske det går som en dans flirting.gif

Så jag återkommer med denna lilla novellen..
Exotic
Hej alla ,
Lite nytt info om min doflösa ros som tillhör gruppen Starkdoftande ros...

Har talat med dom nere på Flora Linnea, och dom har värkligen hitintills
varet mycket gulliga och skall försöka at lösa detta , just nu väntar jag
jag på dersa exemplar där nere skall blomma så at dom vet att den doftar
så det är toppen tycker jag smile.gif

Sen dock var jag ändå lite nyfiken på detta med doft, så jag tänkte måste forska lite extra i detta ..

Så vad kunde inte vara mere lämpad än Austin i England...
mailde och fick tag i en mycket trevlig kille som ställde upp
och summan av det hela är...........
Doften sitter i den genetiska koden, så det är inget som kommer med tiden ..utan den skall finnas där.

En av det skaer han trode var..... helt enkelt fel ros confused.gif

Okej ..så ligger det till..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon