Full version: Sötnos
AnnammA
Maken och jag var på "Roskraft" i helgen, och fick denna lilla sötnosen med oss hem i bagaget: "Souvenir de Rolf Ginstmark".

Vill du läsa mer, gå in på http://anna-aroseisaroseisarose.blogspot.c...l-roskraft.html
Ezereht
Länken fungerar inte för mig, men roligt namn flirting.gif
Stiffe
Fint midsommarblomsterfält. Och Stonehedge, det var ju riktigt fyndigt. smile.gif

Som märkes så fungerade länken åtminstone på min dator. dunno.gif

/S
Kajsa
Finns visst mycket roligt där nere på Roskraft, är alla rotäkta där eller vad har jag fått det ifrån ?

Är det en myskros ?
strandskatan
Plus Aglaia, Guirlande d´Amour, Running Maid, Bouquet Parfait och Maria Liesa... där rök en bra bit av gräsmattan igen! Har du koll på hur många rosor du har? Souvenir de RG var söt, och naturligtvis roligt med en unik svensk (österlensk) ros, fast fick jag välja bland de du köpte skulle jag helst ta Aglaia...
AnnammA
Alltså, jag räknar inte hur många rosor jag har för tillfället. Däremot skriver jag upp dem i min trädgårsdagbok, och var de har blivit planterade, inköpsår mm. Och i vår trädgård finns alltså överlevande rosor från 90-talet: "Ghislaine de Féligonde", "Mme Alfred Carriére", "Bonica" mfl. Min första myskroshybrid var faktiskt "Buff Beauty", inköpt 93. Den allra äldsta rosen i vår trädgård är troligtvis(enligt grannar, som bodde här då) från 60-talet och är en "Flammentanz".
Det har blivit en del rosdöd under åren som gått, och alla rosor trivs ju inte till 100%, men sen finns det en del kraftigväxande överlevare. Och man lär sig alltid något nytt. I år tex har jag lärt mig, från en norrman på ett annat forum, att Austinrosor(förutom "Constance Spry" och andra klätterrosor) mår bra av att klippas ner. Jag har en "Gertrud Jekyll", som jag var rätt så le mot med sekatören i våras, och där skjuter fram jättemånga skott nu. Överlag, skall man nog inte vara för rädd för att klippa till då och då - renovera i rosenträdgården.
Att jag föll för myskroshybrider, är historierna kring dessa rosor, att de är vackra, oftast doftande rosor, och så måste man kanske begränsa sig något.
Vad för slags grupp som "Souvenir de Ginstmark" tillhör är jag inte riktigt säker över än, eftersom "moderrosen" inte var helt lätt att hitta något om. Roskraft har ju ett sortiment med lite ovanligare sorter, och sorter, som inte finns med i katalogen. Man kan gå där, och vara ute efter en slags ros, och hitta en annan, som inte kommit med Roskraftssortimentet - och det är ju lite spännande!
Alla rosor är däremot rotäkta, för det är plantskolans specialitet. Sedan får man ha åsikter om vad man vill om man ska rotäkta eller okulerat...Personligen, tror jag, att vissa rosor är bättre okulerade, medan vissa är helt OK på egen rot.
Trevlig midsommar på er!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon