Österläge
Hej!

Funderar på att köpa odlingstunnlar till görnsakslandet, men behöver bara 3 st och hittade det här 10-packet: http://www.tradgardsteknik.se/katalog/arti...nel/2502-140-3/. Nån som bor i närheten av Göteborg som vill dela? De kostar 120 kr st. Eller nån som vet var man kan köpa enstaka?

Hälsningar Österläge
*Ulrica*
Hm... jag funderar på ifall det "bara" är vanlig fiberväv på. Isåfall borde det väl bli billigare att köpa vp-rör och fiberväv och göra egna tunnlar? Eller kanske någon tunnare sorts armeringsjärn...
chamomilla
Om du ska beställa så kan jag tänka mej att köpa 2 eventuellt 3 stycken...
Österläge
CITAT (*Ulrica* @ 16-06-2009, 14:58) *
Hm... jag funderar på ifall det "bara" är vanlig fiberväv på. Isåfall borde det väl bli billigare att köpa vp-rör och fiberväv och göra egna tunnlar? Eller kanske någon tunnare sorts armeringsjärn...

Hmm, vet inte, men det kan säkert stämma... Men jag är så ohändig så jag köper nog hellre...

CITAT (chamomilla @ 22-06-2009, 19:27) *
Om du ska beställa så kan jag tänka mej att köpa 2 eventuellt 3 stycken...

OK, bra! Då behöver vi bara var några till... smile.gif Nån mer intresserad?
josohl
Hm, jag tycker det ser ut som odlingstunneln ær tæckt med plast? Det står också "transparent folietunnel" i beskrivningen. Blir det inte extremt varmt och instængt jæmført med fibervæv? Fast 120 kr var ju vældigt billigt før en så lång tunnel.

Hær ær en beskrivning på hur man kan bygga sjælv: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=29248.0;all

Jag har bekanta som har de hær och ær nøjda: http://www.cbtrading.se/shop/item_list.asp...condgroup=Modul
uno
Jag har plastkopplingar för byggande av odlingstunnlar av t.ex. vp-rör.
Odlar inte längre i tunnlar varvid jag ej behöver kopplingarna.
Österläge
Tror jag skippar det här, verkar ju inte finnas så stort intresse och det funkar rätt bra med bara vanlig fiberduk över sådderna... Är inte så händig eller sugen på att försöka göra själv, även om det säkert inte är så svårt... smile.gif Men som sagt, bara fiberduk funkar ju!

CITAT (uno @ 01-07-2009, 18:49) *

Du har inte själva tunnlarna kvar då..? smile.gif
kollonikompis
Intresset kanske är svalt på grund av att de där elrören kostar 9:- för tre meter på Cheapy... Det räcker med att man sticker ner dom i marken.

Man kan ha både plast eller fiberduk på.

Om de är för långa, bara att såga av. jag sågade mina med 30 cm, och vips! Där fick jag stiliga pinnar för att markera på kolonilotten som INTE möglar eller blir ett med naturen, vilka de där träpinnarna gärna blir...

Även om du får tunnlar av någon annan så kommer dom i "horizontalläge", så att säga, så du får fortfarande göra dina egna tunnlar... Så... antingen köper du egna pinnar på el-affären eller får du pinnar av någon... men arbetsinsatsen för din del blir ju det samma oavsett vad du väljer eller hur händig du anser dig vara! :-)

Precis som du skriver, många lägger fiberduken rakt på plantorna och det verkar funka rätt bra det med.
Barynia
Det är väldigt enkel att göra egna, som passar de mått man har på odlingen. Till våra kragodlingar gjorde vi en enkel träram av gammalt virke som låg och skräpade. Tog sedan ståltråd, ca 3 mm i diameter, och böjde lagom bågar, som sedan sattes i borrade hål i träramen. Fäste sedan fiberväv med häftklammer i träramen. Blev jättebra, överlevde även den tuffa stormen för några veckor sedan.....Fördelen med en ram är att det är enkelt att lyfta bort alltihop i ett enda lyft, när man vill plantera, rensa eller skörda. Ska se om jag kan ladda upp en bild imorgon.
uno
CITAT (Österläge @ 02-07-2009, 11:17) *
Tror jag skippar det här, verkar ju inte finnas så stort intresse och det funkar rätt bra med bara vanlig fiberduk över sådderna... Är inte så händig eller sugen på att försöka göra själv, även om det säkert inte är så svårt... smile.gif Men som sagt, bara fiberduk funkar ju!
Du har inte själva tunnlarna kvar då..? smile.gif

Om Du med tunnlar menar plastsör och fiberduk då är svaret kvar men dem använder jag.

blomkronan
På ÖB har dom tunnlar 3 meter för 59 kr med bågar och fiberduk smile.gif
Österläge
CITAT (blomkronan @ 06-07-2009, 01:30) *
På ÖB har dom tunnlar 3 meter för 59 kr med bågar och fiberduk smile.gif

w00t.gif Wow, dit måste jag åka!! Tack så mycket för tipset!! bravo.gif
kollonikompis
Säkert... men skulle nog i alla fall rekommendera att avstå denna investering...

Visst, kanske billigt, men är priset allt!? Grejerna måste fungera också.

Jag ställer mig skeptiskt till detta på ÖB... Själv köpte jag billiga vattenspridare och det var en dum grej, kan jag konstatera så här i efterhand.

Men berätta gärna vad du tycker!
gnon49
4 buskstöd med fiberduk över och landet fick ett microklimat. Det blev fart på plantorna i jämförelse med dom utanför fiberduken.
Österläge
Var på ÖB men de hade inga växttunnlar, har nog inte samma sortiment i alla affärer. Åkte till Plantagen istället o köpte en som ska sättas upp imorn, om det bara slutar regna... BLir spännande att se effekten!
Red Top
CITAT (uno @ 01-07-2009, 18:49) *

Är det den här sortens kopplingar du har? Rättviksknuten. Verkar vara en smart lösning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon