Bee
Hur gör ni med krukfat till stora krukor? Eller har ni inga fat till era stora krukor - om så, hur gör ni då med de fläckar som blir under krukorna?

Efter att ha fått fula fläckar under mina stora krukor både på framsidans betongplattor och på baksidans träaltan så har jag numera fat under. Problemet är bara att när det har regnat mycket eller jag har vattnat för mycket så blir vattnet stående i faten. I morse tyckte jag till och med att det luktade från det ena fatet. Det kan ju inte vara bra för växten (ros i det här fallet) om överskottssvattnet int kan försvinna. Det blir ju som att det inte finns dränering alls.
Räcker det att bara ha hjulställningen under krukan och låta vattnet rinna ut?

Överbölingen
Lägg ca 5 cm leca eller grovt grus i botten på krukan. Överskottsvattnet rinner över fatkanten och resten sugs upp efterhand. Det blir ingen blötbädd.
vanjalarsa
Har små "fötter " under de stora krukorna.Inga fat. HElt problemfritt.
Finns att köpa på de flesta ställen där man säljer trädgårdssaker.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bee
Det ligger ca 10 cm Lecakulor i botten så där ser jag inga problem, utan det är just det där att vattnet inte rinner bort tillräckligt snabbt från faten utan blir stående.
Jag kanske skall ta bort faten och låta krukorna stå direkt på hjulställningarna. Dom behövs för att kunna flytta på krukorna har erfarenheten lärt mig smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon