Österläge
Hej,

Jag har lyckats plocka frön från min orientaliska julros, hur ska jag så dem? Har förstått att de gror bäst färska, men samtidigt vill ha köldperiod... Är det enklast att härma naturen, dvs så dem nu och låta dem stå ute i sommar och sedan över hösten o vintern o hoppas att de gror våren 2010? Eller ska jag spara några och så i vinter, ha dem inne några veckor i rumstemp o sen sätta ut? Eller tom så dem inne nu, sen i kylen o sen ut..? Kan jag lura dem att gro redan i sommar isåfall..? tongue.gif

Vilken jord ska de sås i, vanlig såjord eller? Och är det jätteviktigt att jorden inte torkar ut..?

Tack på förhand för svar!! smile.gif
Alexander-VG-zon3
mina sår jag direkt på marken, och dom flesta gror.

men dom måste som sagt sås färska. i krukor eller direkt på plats.

dom går så i såjord alt grovtorv som du blandar upp med grus. kommer inte ihåg när mina grodde om det var samma sommar eller till hösten eller till våren.
Anki V
När jag sått julrosor så har jag stoppat de färska fröna i en kruka som jag fyllt med såjord. Krukan har jag sedan grävt ner i rabatten och fröna har grott våren efter. Jag har inte varit speciellt noga med vattning….. jag har tänkt att det sköter naturen. Däremot så har jag täckt sådden med fiberduk för att slippa fundera på om det är julros eller björk som jag vårdar.

Att försöka lura fröna att gro tidigare tror jag inte på. De växer ganska långsamt och det kan bli svårt att få till plantor som klarar av att övervintra.

Ett alternativ är att så nu och ta in krukan på senvintern och på så sätt tjäna några veckor....men å andra sidan brukar det bli nog trångt under lysrören ändå. De kommer ju ändå inte att blomma tidigare.

/Anki
Österläge
Tack för era svar! Nu har jag sått i två krukor med såjord som jag grävde ner i landet, med fiberduk över- tack för tipset! Så nu är det bara att vänta på att det ska gro... Spännande! smile.gif Hur länge brukar det dröja innan en orientalisk julros blommar?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror det tog en 3 år innan min Helleborus orientalis blommade (och den står fortfarande kvar på experimentsplatsen i växthuset, den blommar så vackert där + jag har inte hittat någon bättre plats åt den)
katah
Mina julrosfröer som jag handlade härifrån av en vänlig odlait, fick för sig att gro NU !

Vad ska jag göra med dom nu, är det frostfritt som gäller över vintern , eller klarar dom små att stå ute över vintern ?
Just nu finns det bara hjärtblad.
Anki V
Jag har samma problem med en Podophyllum hexandrum som bara har hjärtblad.

Jag fick rådet av några duktiga trädgårdsamatörer från Piteå att gräva ner krukan under någon buske och låta den vara. Naturen sköter vård och övervintring själv.

Det har jag gjort och det känns lite oroligt. Jag sått fotblad i flera år utan att det grott så jag är lite extra rädd om den här sådden.

Jag skulle ha chansat och gjort lika med julrosorna och i z 2 borde du ha ännu bättre förutsättningar.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon