Full version: Fråga om koriander
ansfrat
Hej alla. Jag är helt ny på nästan allt som har med trädgårdsarbete, men har nu efter att vi har köpt villa odlat en liten köksträdgård. Nu till min fråga.
Vi har koriander som vi köpte i kruka hos plantagen. Den har vuxit väldigt mycket och det känns ju roligt men nu har det i mitten av plantan kommit ett gäng kraftigare "stammar" med mindre blad på de är ganska mycket högre än resten av plantan. Ska jag göra något eller ska jag bara låta den växa?
Preussen
koriander går lätt upp i blom under den ljusa delen av sommaren, dvs den del vi är i nu. du kan låta den gå upp i blom och spara fröerna eller så klipper du ner den och använder dig av bladen som krydda. vill du ha fin bladkoriander så en omgång i slutet av juli.
ansfrat
Hur mycket ska man klippa ner? Är det bara de grova "stammarna" som jag ska klippa?
Jag har helt ny på det här
Preussen
stammarna ger smak de med och om de ej är för hårda (prova dig fram) så åker de med i mixern när jag hackar koriandern. sen fryser jag ner det hackade i iskuber som sedan läggs ner i återförslutbara fryspåsar. blanda med lite vatten i kuberna om det behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon