marius
help.gif Jag hade först planerat att spika fast flera av den vanliga sortens spaljeer i taket på min inglasade balkong (som vinrankor eller annat kunde klättra på)
Men nu kom jag på en annan ide' - Jag skulle hellre vilja ha flera avskalade träd med krokiga grenar vari man kan hänga lite av varje - amplar - lyktor och hängande korgar.
(Jag har ett bra trätak som jag får både spika och borra i!)

Nu undrar jag om någon vet om man bara kan skala av alla grenar - och sedan hänga upp dom direkt - eller om dom måste torka nåt år först för att sedan lackas eller nåt innan man kan göra detta? Kanske att det luktar för MYCKET trä inuti balkongen och kanske att det ramlar ner KÅDA i kaffet eller så....

Jättesnällt om någon skulle vilja svara på detta

Kram
Marius
ängsvädd
Jag skulle ha behållit barken på och ha dem helt naturliga. Lövträd har ingen kåda.
marius
CITAT (-Mimmi- @ 16-06-2009, 19:24) *
Jag skulle ha behållit barken på och ha dem helt naturliga. Lövträd har ingen kåda.

Tack Mimmi!

Jag visste inte att lövträd inte har någon kåda!! Då får jag ta mej en tur uti djupa skogen och leta efter något rigtigt fint krokigt lövträd me många fina grenar -

Kanske någon vet var någonstans i krokarna runt Alingsås jag kan gå och titta??
blink.gif
TheLan
Låter som en suverän ide. Glöm bara inte att fråga markägaren när du väl har hittat ett träd. Plocka grenar från marken är ju enligt allemansrätten helt ok men börja bryta eller såga av grenar från ett levande träd då måste du ha tillstånd från markägaren innan. smile.gif Så du inte hamnar i trubbel.
marius
Oh ja, jag menade att jag skulle leta på marken - inte såga ner nånting - men glömde att skriva det - jag tror att också att resultatet borde bli finare ju äldre grenarna är... rolleyes.gif
JRo
Vi hade i många år en stor (jag kan knappt lyfta den själv) krokig tallgren i taket inomhus, upphängd i vajrar. Den skräpade bara lite när katten klättrade omkring, men ytterst lite. Den var nedsågad färsk (eget träd) och intagen direkt.
Sedan bodde vi under två år utan möjlighet att ha den inne, så fick den bli liggande utomhus. Efter två år ute var det busenkelt att skala av barken, nu ska den snart monteras i barnens lekrum, där den ska stå för träd-delen i deras önskade trädkoja.

Lycka till, jag tycker det låter som en härlig ide med grenar i taket att hänga saker i och låta växterna klättra på!
Myosotis
Det kommer att bli jättevackert, vilken bra idé!
mojan
Vilken kul idé! Du kan väl visa oss en bild när du kommit en bit på väg? smile.gif
marius
Hej - det blev inget träd i taket - det blev en säng istället angel_not.gif
Sommar i Stan Här sitter jag och målar bland blommor och getingar på min inglasade balkong - när det blir för varmt vilar jag mitt trötta huvud och tar en lur...

mojan
Där ser man! När man är en kreativ människa så vet man aldrig vad det blir av ens idéer.
Vilken fin målarhörna du har! Ser härligt ut även utan grenar i taket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon