CITAT (Posse @ 19-10-2003, 14:55)
CITAT (Saiai @ 19-10-2003, 14:13)
En sån där katt med extra tår har jag sett förut. Jag tror det är nåt gammalt nedärvt från vildkattstiden. Är skeppskatt en särskild ras?
Antagligen behöver skeppskatter ett antal extra tår (och klor?) för att hålla sig kvar på hala och gungande skeppsdäck...

Det är en spontant uppkommen mutation från början - polydaktyli, tror jag det heter på latin - som även kan förekomma hos människor. Det verkar som sagt som att den förs vidare till ungarna om man ska döma efter vad som händer på landet utanför Dannike!
Det är alltså ingen särskild ras och såvitt jag vet inte heller något gammalt vildkattsarv. Men det ser himla mysigt ut! En kompis katt hade dock så många extra tossingar att han hade lite problem - han kunde inte gå på mattor för då fastnade han! Jag tror att "kattföreningar" avråder från att man avlar på skeppskatter då det faktiskt kan ställa till problem för katten med för stora fötter.
Posse, din teori har jag hört som förklaring till namnet tidigare. Och , ja, det är klor på dom extra tårna!!