Full version: Muterade maskrosor?
Saiai
Min dotter hittade en konstig maskros i våras, med två blomhuvud på samma stjälk! Sånt kan ju hända ibland, men sen hittade jag fler konstiga maskrosor inom ett begränsat område, en del med upp till 5-6 blommor på samma stjälk, och stjälkarna vad då groteskt deformerade....
Är det nån mer som sett nåt liknande? Vad beror det på, tro?

Posse
CITAT (Saiai @ 18-10-2003, 14:18)
Min dotter hittade en konstig maskros i våras, med två blomhuvud på samma stjälk! Sånt kan ju hända ibland, men sen hittade jag fler konstiga maskrosor inom ett begränsat område, en del med upp till 5-6 blommor på samma stjälk, och stjälkarna vad då groteskt deformerade....
Är det nån mer som sett nåt liknande? Vad beror det på, tro?

Gifttipp? Radioaktivitet? unsure.gif
Ina
Har inga bilder, men detta har jag sett ett flertal gånger. Maskrosor med breda, platta stjälkar och mystiskt formade blommor...
Jag har inte en susning om vad det beror på men jag kan inte låta bli att jämför med min skeppskatt... Flera extra tår på varje fot och det är helt klart så att det går i arv. Kanske det är så att det har uppstått en maskrosmutation som går i arv och det är därför du har hittat flera "extrem-maskrosor" inom ett område?

zaaritha
Hittade konstiga vitsippor på Billingen i våras!
Ska kolla sen om jag kan få in dem i albumet!
M-B
Åsa, mälardalen zon 2
Svaret om varför mutationer uppstår hos maskrosor kan man hitta i virtuella floran.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/tar...ax/welcome.html
Saiai
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,18-10-2003, 19:01)
Svaret om varför mutationer uppstår hos maskrosor kan man hitta i virtuella floran.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/tar...ax/welcome.html

Tack för det tipset! wub.gif
Det är roligt med maskrosor, hade späda blad på smörgåsen när jag var liten.....
Det kan nog vara en naturlig mutation, även om tanken med gifter föll mig in då de flesta växte i närheten av en trafikerad väg. Men även en bit in på en gata i bostadsområdet fanns de. Jag tror att jag tog frön av dem, för att kolla om de blev likadana, men kommer inte ihåg var jag gjorde av dom...
Saiai
En sån där katt med extra tår har jag sett förut. Jag tror det är nåt gammalt nedärvt från vildkattstiden. Är skeppskatt en särskild ras?
Posse
CITAT (Saiai @ 19-10-2003, 14:13)
En sån där katt med extra tår har jag sett förut. Jag tror det är nåt gammalt nedärvt från vildkattstiden. Är skeppskatt en särskild ras?

Antagligen behöver skeppskatter ett antal extra tår (och klor?) för att hålla sig kvar på hala och gungande skeppsdäck... rolleyes.gif
Ina
CITAT (Posse @ 19-10-2003, 14:55)
CITAT (Saiai @ 19-10-2003, 14:13)

Antagligen behöver skeppskatter ett antal extra tår (och klor?) för att hålla sig kvar på hala och gungande skeppsdäck... rolleyes.gif

Det är en spontant uppkommen mutation från början - polydaktyli, tror jag det heter på latin - som även kan förekomma hos människor. Det verkar som sagt som att den förs vidare till ungarna om man ska döma efter vad som händer på landet utanför Dannike! wink.gif

Det är alltså ingen särskild ras och såvitt jag vet inte heller något gammalt vildkattsarv. Men det ser himla mysigt ut! En kompis katt hade dock så många extra tossingar att han hade lite problem - han kunde inte gå på mattor för då fastnade han! Jag tror att "kattföreningar" avråder från att man avlar på skeppskatter då det faktiskt kan ställa till problem för katten med för stora fötter.

Posse, din teori har jag hört som förklaring till namnet tidigare. Och , ja, det är klor på dom extra tårna!! rolleyes.gif
Saiai
Jag undrar vad maskrosorna ska med dom extra blommorna till........
Det verkar som stjälkarna blir bredare ju fler blommor det är, men inte verkar de starkare för många hade lagt sig ner....
Jag undrar, kan det vara en virussjukdom? Det finns en prydnadssälg med väldigt breda kvistar, är inte det resultat av ett virus? Nån som vet?
Alpiner i Halmstad
Varje vår har vi några monstruösa vitsippsblommor i vår älväng. blommorna har en diameter på ca. 5 cm.
Jag har varje år märkt ut jordstammen, som blomman kommer ifrån. Blommorna kommer inte igen på samma plats, utan dyker upp på en annan plats nästa år.
Någon mutation är det därför inte. Vi tror inte heller på ett virusangrepp.
Virusangrepp sprider sig till alla delar av växten.
Vi tror därför att det troligtvis är en svampinfektion. Man kan se samma fenomen på humleblomster.
Visst drömmer man om att hitta en planta med bestående avvikelser i utseendet.
M.v.h. Bernt
Saiai
Den var otroligt fin! Påminner nästan om en Kamelia.... tongue.gif
adrian
Lite sent... Men jag hade en Maine Coon katt som en gång lär ha varit skeppskatt...
De hade från början fler tår troligtvis för att inte sjunka ned så djupt i snön/vegetationen när de var vilda katter.
Men det avlades bort i europa för det ansågs inte vara fint... eller nåt sånt...
(pucko människor...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon