Hej, har precis startat en varmkompost (Gröna Johanna). Har nu läst på mycket om hur man går till väga. Men jag har några funderingar omkring strö.
*Sågspån, var köper man det bäst/billigast. Antar att på djuravdelningen på Ica är lite dyrt...
*Torv, är det vanlig torv som man köper på tex Plantagen i säckar?
*Om man själv flisar ner kvistar och grenar, måste man ta bort löven eller låta allt torka lite innan man använder fliset?
*Kompostpåsar (papperspåsar) behövs det och i så fall var köper man dessa?
Hoppas att någon erfaren och klok kan ge mig lite tips!
Mvh Mary
Aqvakul
16-06-2009, 18:06
Föreslår ogödslad torv i balar...
Piccante
16-06-2009, 19:28
CITAT (Aqvakul @ 16-06-2009, 19:06)

Föreslår ogödslad torv i balar...
Plantagens billigaste jord är ungefär samma sak. Självklart går det jättebra att använda trädgårdsflis man gör själv. Egen flis gör komposten luftig och lucker för den blir ganska grov medan torv bättre suger upp fukt så det inte ruttnar.
lavendelgården
16-06-2009, 19:51
Att kompostera är inte så lätt! Plastkomposterna är så täta, så det vill till, att det kommer ner syre, så man får se till att det blir luftigt. Om du har papperspåsar till hushållskomposten, behövs inte så mycket torv. Det viktiga är att du får en mix av kolrikt(papperpåsar, torra löv, nedmalda kvistar) och kväverikt (grönt, ogräs,gräs, blast etc.). För att förmultningen ska gå snabbare och man ska slippa röra om i tid och otid, rekommenderar jag återigen kompostmask.
Åsa
Kompostmask? Dum fråga kanske... jag har plockat maskar från trädgårdskomposten och lagt i varmkomposten för ca 2 veckor sen. Var det dumt eller ska jag även köpa kompostmaskar?
lavendelgården
17-06-2009, 19:23
All mask är av godo, men kompostmasken är mycket mer intensiv. Kanske har du någon som har hästar i närheten, hästskit brukar i bland innehålle ägg av kompostmask. I så fall kan du bara lägga i lite hästskit i komposten. Ring annars så kan jag skicka. Eller kom hit om du är i närheten.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Det ser helt underbart ut på Lavendelgården! Hade jag kunnat så hade jag kommit ner och hämtat maskar och samtidigt njutit av trädgården. Är höggravid så jag måste stanna i närheten av Göteborg några veckor till ;-)
Tack för tipsen och råden!
Med vänliga hälsningar Mary
lavendelgården
19-06-2009, 19:41
Hej Mary!
Du är så välkommen ,hoppas få se den lilla om inte i sommar, så kanske nästa sommar Maskarna finns kvar. Dom är gratis om jag slipper skicka!!!!! Trädgård är underbart, men barn är mer underbara. Lycka till!
Hälsningar Åsa
Lite komposttips från mig:
Jag använder kutterspån som är sågspån man har i hästboxar. Det säljs i stora plastbalar och är billigt! Jag har köpt både på Guddeby gård i Ytterby (en bal = 28 kg = 74 kr) och Leifs hästfoder i Partille, men det finns på många ställen!
Om man har nåt sågverk i närheten kan man ju också fråga där.
Jag förvarar spånet i en stor Curver tunna med lock bredvid komposten så det är enkelt att komma åt (köpt på K-rauta). Jag gillar skarpt "snäpplåsningen" som funkar i alla väder, även när det är fruset.
[attachment=37091:04126_B.jpg]
Papperspåsar behövs inte när du komposterar hemma, jag har en plasthink med vipplock (köpt på ICA Maxi). Ett tips är att lägga cirka en liter sågspån i botten av hinken varje gång du tömmer komposten, sågspånet suger upp ev. vätska från det du skall kompostera och du slipper lukt i köket. Dessutom får du "automatiskt" med uppblandningsmaterial. [attachment=37092:03984_Sw...op_10L_L.jpg]
Något som också är viktigt för att komposten skall fungera bra ät att man blandar runt. Köp en liten grep och blanda runt varje gång innan du tömmer. Jag brukar först blanda runt och sen göra en grop i mitten där jag tömmer den nya komposten, sen täcker jag över med gammal kompost så att inget färskt ligger i dagen.
Träklipp och löv behöver inte torka innan du använder det! Träklipp tar ju dock ordentligt länge att helt förmultna, jag använder det som täckning i rabatter och under buskar istället.
Vad gäller gräsklipp: använd med försiktighet och blanda ordentligt! Gräsklipp blir JÄTTEVARMT och packar lätt ihop sig till en kaka som inte komposterar särskilt väl. På våren kan man dock blanda i färskt gräsklipp för att få upp värmen.
Kan också bara hålla med om att hästskit är en strålande lösning om komposten stannar av, eller när man vill komma igång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.