partina
Hej!

Sånt här ogräs har jag i hela min trädgård, är det någon som vet vad det är? "Stammen" är ihålig och växten är ca 150 cm hög och den växer fortfarande...

[attachment=36488:Ogr_s_1.jpg]

[attachment=36485:Ogr_s_2_...igerad_1.jpg]
Piccante
Valeriana sp
HelenJ
Vänderot på svenska. De doftar ljuvligt och drar mängder med bin och humlor. Du kan kanske behålla åtminstone några plantor, även om du tycker de är ogräs...
CillaM
Jup, valeriana. Jättefin när den blommar, drar till sig humlor o bin men sprider sig fasansfullt. Dra upp de du inte vill ha, klipp stänglarna på de du behåller efter att de blommat så att de inte fröar sig. Valeriana brukar lätt kunna säljas/ges bort till medicinalväxt freakar.
Gossen Ruda
Jag kan hålla med om att den luktar, fast gott? Kattpiss tycker jag är närmare. Precis som vitaxet som jag tyckte luktade ner hela trädgården.
partina
Tack så jättemycket för hjälpen!
Jag har sparat flera stycken bara för att jag var så nyfiken på hur den ser ut den blommar, ska bli spännande! Vi får väl se vad jag tycker om doften...
Men jag ska komma ihåg att klippa stänglarna så att jag inte får ännu fler nästa år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon