Towanda
18-10-2003, 13:25
Varje morgon när jag tittar på min Monstera så har den på det färskaste bladet två droppar med vätska, på samma ställen varje gång. När jag kommer hem är de inte kvar, man ser bara en fläck efter intorkad vätska. Upptäckte detta för någon vecka sedan och trodde att jag kanske hade skadat den av misstag, men det är likadant varje dag. Är det någon som vet varför min Monstera blöder på nätterna?
Mvh,
Lena
Almabama
18-10-2003, 18:32
Det kanske kan vara sockerlösning?
Towanda
19-10-2003, 02:14
Från vaddå? Angrepp? Ser inga sådana. Och varför skulle det bara uppstå på natten/morgonen? Fattar inte detta alltså.
Mvh,
Towie
Åsa, mälardalen zon 2
19-10-2003, 08:01
Själv tror jag det är högt rottryck i växten och vatten tränger ut genom klyvöppningarna på bladet. Alltså inget som är farligt för växten, det skulle vara farligare ifall vattnet inte trängde ut genom klyvöppningarna när det blev för högt rottryck, då skulle ju cellerna sprängas.
Towanda
19-10-2003, 16:30
Hmm, ja ok, det låter ju som att det skulle kunna vara en förklaring. Är rottrycket högre på nätterna? Eller är det så att avdunstningen är högre på dagarna? Det är kanske två sidor på samma mynt.
Mvh,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.